הכן ביתך, דירתך ובניינך לחורף



תמיר מינץ, יו"ר האיגוד הישראלי לניהול מבנים: "ככל שנקדים להיערך לחורף, כך נצמצם ואף נמנע את הנזקים, שהם תוצאה של הזנחה על ידי ועדי הבתים". עוה"ד קרן זוקין ממשרד עוה"ד צבי שוב: על הבעלים לדאוג לתקינות הדירות לרווחת הדיירים.

תמיר מינץ מנכ"ל מממ... צילום- יח"צ

לעת עתה אנו עדיין מסתובבים בחולצה ומכנסיים קצרים. אך הערב שמגיע מוקדם, והלילות הקרירים יותר ויותר מרמזים שעל אף שהוא אולי מתאחר – החורף מגיע. עם החורף מגיעים בעיות הניקוז, רטיבות וטחב בקירות, קצרים חשמליים, הצפות דירות, חדרי מדרגות ומקלטים, קריסת עצים ועצמים על מבנים ומרפסות ועוד ליקויים. לדברי תמיר מינץ, יו"ר האיגוד הישראלי לניהול מבנים ומנכ"ל קבוצת מ.מ.מ. ניהול ואחזקת מבנים, ככל שנקדים להיערך לחורף, כך נצמצם ואף נמנע את הנזקים.

"במקרים רבים מדי הליקויים מתגלים מאוחר מדי כשהחורף כבר כאן, כשהבעיה כבר קיימת ועלות הטיפול בה גבוהה. זאת, כשלעתים מעבר לעלות הכלכלית, קיימת סכנת חיים, למשל כשישנה סמיכות בין מוקד רטיבות לחיבורי חשמל. הגורם לכך הוא במקרים רבים הזנחה על ידי ועדי הבתים וחוסר ניהול מקצועי רציף של צרכי הדיירים שפוגעים באיכות החיים של הדיירים", אומר מינץ. הוא אף מספק מספר טיפים נחוצים לביצוע טרם בוא החורף:

  1. ניקוי מרזבי הגגות מהלכלוך והאבק שנערם במהלך השנה ושעלול לגרום לסתימות, הצפות ונזילות.
  2. איטום גג הבניין – לקראת גשמי החורף חשוב לאטם את גג הבניין בצורה יסודית על מנת שהגשם לא יחדור לחלקים המשותפים בבניין ויגרום נזק למערכות השונות. 
  3. זיפות גגות הבניין – הקיץ הלוהט והשמש הקופחת יוצרים לעתים סדקים בזיפות הגגות. עקב כך עלולות להתרחש רטיבויות ודליפות.
  4. חיזוק וגיזום ענפים רעועים – חשוב מאוד לבדוק את כל העצים וענפיהם ולוודא שהם חזקים מספיק ואת הרעועים לגזום. אלו עשויים לפגוע בחוטי חשמל או בדיירים עצמם.
  5. חיזוק או קשירה של עצמים במרפסות והגגות - להוציא תזכורת לדיירי הבניין לחזק עציצים וכל חפץ אחר שתלוי על המרפסת ועלול ליפול בשל רוחות החורף.
  6. בחניונים תת קרקעיים  - לבדוק את בורות ניקוז מי הגשמים. יש לבדוק את תקינות המשאבות על מנת שלא תהיה הצפה בחניון שעלולה לגרום לנזק לבניין ולמכוניות  הדיירים.
  7. התאמת מערכת ההשקיה לימים רווי גשמים – אל תהרגו את הצמחייה מעודף מים או את הכיס שלכם.
  8. לבדוק תקינות הניקוז במרפסות כדי שהבית לא יוצף.
  9.   כדאי להזמין חשמלאי לבחון שאין חוטי וחשמל גלויים בקרבת חלונות. כדאי לבדוק את איטום החלונות למים, בייחוד אם ישנו שקע חשמלי הממוקם בסמוך לחלון.


    עוה"ד קרן זוקין ממשרד עוה"ד צבי שוב, המתמחה בנדל"ן, מסבירה כי חוק השכירות קובע שבעל הדירה חייב לתקן בדירה המושכרת כל דבר השולל או המגביל הגבלה של ממש את השימוש בה לפי ההסכם או לפי המקובל, זולת פגם שהדייר השוכר אחראי לו לפי חוק השומרים, או שתיקונו, לפי ההסכם או לפי המקובל בנסיבות, אינו חל על המשכיר.

"האמור חל אף בנוגע להכנה לקראת החורף של דירות מושכרות. העלות הכספית של התיקונים אינה צריכה לצאת מכיסי שוכרי הדירות, מאחר ומדובר באחזקה שוטפת של המושכר, אלא אם מדובר בנזק שנגרם בשל שימוש בלתי סביר או רשלני במושכר או במצב בו ההסכם בין הצדדים קובע אחרת. על בעלי המושכר ולא השוכרים לדאוג להכנת המושכר לחורף, מאחר ומדובר בתנאי מגורים מינימאליים להם זכאי כל דייר".

עוה"ד זוקין מוסיפה כי אם הליקוי נמצא בשטח המשותף ולא בתוך הדירה המושכרת, על השוכר לפנות לוועד הבית, אשר ידאג ליידע את כלל בעלי הדירות כי עליהם לשאת בעלויות התיקון.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה