שוק הנדל"ן לאן?



באדיבות שמעון שלומי

מנהל משרד תיווך אלפא נכסים יבנה

מאז קיץ 2011 ועד לפני כחודשיים, התאפיין שוק הנדל"ן בקיפאון ובישיבה על הגדר של רוכשים פוטנציאלים שמצפים לירידת מחירים דרמטית, שכן מחירים אלו  הושפעו מהתקשורת שיצרה ציפיות לאחר שהמחירים ירדו מעט והציבור הבין שירידות גדולות מאלה לא יהיו.

שוק הנדל"ן חזר לפעילות ברמה גבוהה. ירידת המחירים נבלמה והיקף העסקאות יגדל בכדי לפצות על תקופת הקיפאון.

להערכתי, אנחנו צפויים לעליות מחירים מתונות עקב מחסור בהיצע ,גידול חד בעלויות הבנייה,העלאת המסים ומצוקת האשראי שמהם סובלים יזמים בסדר גודל קטן ובינוני. נתונים אלה מקטינים את הסבירות להורדת מחירים.

כלל האוכלוסייה צריכה להבין שהצורך בדירות קיים ועדיין לא ננקטו שום פעולות משמעותיות לפתרון מצוקת הדיור וכל הרפורמות שמתוכננות לטובת בנייה ודיור כאשר יאושרו לביצוע אם  בכלל, ייקחו הרבה הזמן.

אם מסתכלים לטווח הרחוק 40% מהאוכלוסייה בישראל נע בין גיל 0-25. בואו נעשה חישוב :יש פה 7 וחצי מיליון איש כמעט,  3.5 מיליון מהם זאת אוכלוסיה צעירה שתצטרך מגורים בתוך 20 השנים הקרובות ואצלנו בלי עיין הרע זה לא מודל האירופאי, לא מתחתנים בגיל 50 כמו האיטלקים, אצלנו מסיימים צבא, מטיילים קצת,לומדים איזה תואר ובגיל 27,28 מתחתנים ובגיל 32 לכולם יש 2  ילדים. בממוצע לכל זוג בישראל יש 3 ילדים.

יש דרך שזה לא יעלה את רמת הביקוש ויגרור עליית מחירים?

עוד נתון שצריך להתייחס אליו הוא ש 30% מהזוגות מתגרשים, המשמעות מבחינה נדלנית, שכל ביקוש לדירה הופך לביקוש של 2 דירות ,זאת אומרת שצריך להוסיף עוד 30% על כל זוג צעיר, כי כל זוג שלישי בערך יצטרך עוד דירה תוך כמה שנים

לסיכום:

לנבא את העתיד אי אפשר,אבל ניתן להתכונן אליו,אני אישית חושב שמדינת ישראל קטנה,אזורי המחייה מצומצמים,האוכלוסייה גדלה ורמת החיים עולה.

מה שאומר שגם אם בדרך יהיו דשדושים זעירים, ירידה או התמתנות, המגמה הכללית תהיה עליית מחירים,כל עוד לא יהיו שום שינויים קיצוניים בשוק.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה