הכנה לחורף: כיצד ניתן להימנע מזיהומים בדרכי הנשימה?



מאת ד"ר דניאל סטרובין, מומחה למחלות ריאה ורפואה פנימית, מכון הריאות, בית החולים קפלן (רחובות)!

מחודש אוקטובר עד אפריל כל שנה מתמלאים פרוזדורי מרפאות של קופות החולים ובתי החולים ע"י ילדים ומבוגרים הסובלים מחום גבוה, שיעול עם או בלי כיח, קשיי הנשימה ותסמינים אחרים, כגון: עייפות, חולשה כללית, כאבי שרירים, ראש וגרון, שביחד נקראים בשפה יום-יומית "שפעת". המשותף בין כל החולים האלה הוא שמדובר במחלה זיהומית בדרכי אויר עליונות (אף, גרון) או תחתונות (סימפונות, ריאות) שמתחילה בדרך כלל באופן חד ואחרי שבועיים-שלוש עוברת בעזרת הטיפול או בלעדיו. קיים הבדל גדול בין חולים אלו מכיוון שמדובר בדלקות זיהומיות הנגרמות ע"י מאות סוגים של נגיפים או חיידקים שונים.

מדוע קיימת שכיחות גבוהה של זיהומים במערכת נשימתית בסתיו וחורף? הסיבות העיקריות הן שינויי מזג האויר, סבירות גבוהה יותר להתקררות ומגיפות עונתיות של נגיפים שונים, שפעת ואחרים. חיידקים ונגיפים שונים נמצאים סביבינו כל הזמן ואין פתרונות אוניברסאליים להמנע מזיהומי דרכי הנשימה. זיהום בדרכי אויר מתפתח בתנאי שמערכת החיסון אינה מסוגלת לעצור התפתחות דלקת ע"י נגיף או חיידק מסוים. זה קורה כשנגיף או חיידק אלימים במיוחד ו/או שמערכת החיסון חלשה.

מה עושים כדי להפחית תחלואה בזיהומים האלה עד המינימום?

ראשית, לקבל את החיסונים הקיימים : נגד שפעת עונתית כל שנה, ונגד דקלת ריאות ע"י חיידק פנאומוקוקוס (חיסון PNEUMOVAX  ) אותו מקבלים פעם ב -5 שנים.  במקרי מגיפה של נגיף אחר שמצליחים ומספיקים לייצר לזה חיסון, כמו במקרה של שפעת H1N1 , רצוי לקבלו גם כן.  

שנית, יש להשתדל להימנע מחשיפה לאנשים חולים עם תסמיני זיהום בדרכי אויר (חום, שיעול וכו") ,כרוב מקרי מחלות זיהומיות במערכת נשימתית מתחילות אחרי הדבקה מחולה במחלה.

מאוד חשובה גם ההגיינה האישית של כל אחד ואחת מאתנו. שטיפת ידיים לעיתים קרובות, נקיון כללי ואיוורור בבית ובעבודה.

למערכת החיסון יש תפקיד מרכזי לעצירת מחלות זיהומיות. יש לחזק אותה ע"י דיאטה מאוזנת, שתייה מרובה, המנעות מגורמים המחלישים את מערכת החיסון, כגון: עישון, שתיית אלכוהול מופרזת ושימוש בסמים. דבר זה חשוב בעיקר לאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, כגון:  חולים במחלות כרוניות קשות, בעלי חסר מולד או נרכש של מערכת החיסון, מטופלים בטיפול קבוע המחליש מערכת חיסון כמו תרופות נוגדי דחייה במושתלי איברים או סטרואידים סיסטמיים.

לסיכומו של עניין, למרות שלא ניתן להימנע מזיהומי מערכת נשימתית באופו מוחלט, יש מספיק כלים להפחית סיכון לחלות בדלקת ויראלית או חיידקית בדרכי האויר בעונת החורף ובכלל. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה