"אני פטריוט של העיר"

$(function(){setImageBanner('1120473c-e586-4a78-8b44-4623c5fa5d79','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31010,'Image','');})

הילד הקטן שנולד למרגלות תל יבנה בבית ערבי ישן, לפני 54 שנים, הוא כיום אחד מאנשי הציבור הכי משפיעים בעיר * כמספר 2 הנצחי של ראש העיר צבי גוב ארי, מנצח משה חזות על כל תחום התחבורה והתשתיות * ואל תשאלו אותו על שחיקה: "אדרבא, יש המון מוטיבציה"

עו"ד רם שרון

ביום שלישי בבוקר, סגן ראש עיריית יבנה משה חזות ספון בלשכתו המרווחת (והצנועה) ועל שולחנו דפים עמוסים לעייפה בטבלאות ומספרים. לא, חזות לא אוחז בידו סקר בחירות עדכני. 

מסתבר שרכבת ישראל שינתה בימים אלה את לוחות הזמנים שלה, וחזות טרוד כעת בניסיון להסדיר את תזמון התחבורה הציבורית הפנימית בעיר מול הרכבת, בעיקר בשעות הבוקר המוקדמות.

עבודתו הסיזיפית כמחזיק תיק התחבורה לא נוצצת. אין בה תהילת עולם. אבל השפעתה ניכרת על כל תושב בעיר, לרבות אלו שצמודים לרכב. הם, אגב, כנראה לא באמת יודעים איזה מהפכה עברה יבנה בשנים האחרונות בכל הנוגע לתחבורה ציבורית. ולא מדובר רק בשתי הרכבות המחבקות את יבנה ממערב ומזרח.

"הירושה שקיבלנו בזמנו היא עיר עם תחבורה ציבורית מוזנחת וקו פנימי אחד", נזהר חזות בבחירת מילותיו, ומציג בגאווה את ששת הקווים הפנימיים המכסים את העיר ("הקו השביעי ממש בדרך") ועוד שלל קווים בינעירוניים שנוספו רק בשנים האחרונות.

אבל כל אלה, מבחינתו, הן בכלל חדשות ישנות. על המחשב של חזות מצויה תוכנית התחבורה הציבורית בעיר לשנת 2014. זו תוכנית מקיפה אך ראשונית. היא עדיין לא הוצגה בפני ראש העיר, אבל אפשר לגלות שיש בה כמה מהפכות.

הנה פרטים ראשונים ממנה: בעיר יפעלו 9 קווים פנימיים (שיגיעו עד בית גמליאל וכפר הנגיד); קו חדש ייקח אתכם לקבוצת יבנה, גבעת וושינגטון וסביבתם; קו חדש אחר יקשר בין אזור התעשייה ביבנה לרחובות; ויוארכו שעות הפעילות של כמה מהקווים.

משה, זו תוכנית יפה.

"אני מאמין בעבודה ולא בדיבורים".

מה עוד מונח על השולחן?

"אני מתכנן הקמת מרכז הדרכה יישובי לבטיחות בדרכים".

עיר הכיכרות

חזות, סגן ראש העיר ומספר 2 ברשימת "יבנה שלנו", הולך צמוד לראש העיר צבי גוב ארי תקופת נצח במונחים פוליטיים, תמיד נאמן. כמחזיק תיק התחבורה מזה 13 שנים הוא חתום על קידום תחום התחבורה והתשתיות בעיר, ולכן זו הזדמנות נפלאה לדבר איתו קצת עם רמזורים וכיכרות (סליחה, חזות מתקן אותי: "מעגל תנועה" בהתאם למינוח המקצועי). חזות עם גוב ארי וד''ר ויצמן

שמת לב שבנווה אילן אין רמזורים בכלל? אפילו את זה ליד היכל התרבות החלפתם בכיכר, ואילו בחלקים הוותיקים בעיר יש הרבה רמזורים שתקועים כמו עצם בגרון.

"גיאומטרית לפעמים לא ניתן לעשות מעגל תנועה בכל מקום".

איפה למשל?

"רצינו לעשות ברחוב הנשיאים פינת הגלבוע, אבל יש שם עמודי חשמל, יש שם בתים, ולכן פיזית, גיאומטרית, לא ניתן להקים של מעגל תנועה".

אולי מעגל יותר קטן?

"לא, זו בעיה. כדי שאוטובוס או משאית ייסעו שם אתה צריך רדיוס של לפחות 13 ומשהו מטר. לכן יש מקומות שלא ניתן לעשות את זה".

בדרור פינת אהרון חג'ג' יש הרבה מקום. אי אפשר להעיף את הרמזור המרגיז משם?

"ברחוב הדרור פינת אהרון חג'ג' וברחוב אבוחצירא פינת שבזי עוד לפני כן, יהיו שם מעגלי תנועה. זה בתוכנית העבודה. הגשנו בקשה למשרד התחבורה לגבי הרמזור בדרור פינת אהרון חג'ג'".

משרד התחבורה צריך אשר לך כל כיכר ביבנה?

"בוודאי. כל הקמת רמזור וכל הקמת מעגל תנועה מחייבים אישור של משרד התחבורה. מעבר לכך, יש ביבנה רחובות כמו שד' העצמאות, הסנהדרין, ז'בוטינסקי, דואני, שהם בסמכות משרד התחבורה. כלומר כל תמרור שאנחנו רוצים לשים ברחובות הללו חייב את אישור משרד התחבורה". משה חזות במשמרות הזהב בבית ספר סיני

זה לא מתסכל לפעמים?

"אלה החוקים של המדינה וכך אנו עובדים".

ובמשרד התחבורה כבר השתכנעו, עקרונית, להחליף עוד רמזורים בעיר במעגלי תנועה?

"מעגלי התנועה שהולכים להיות בקרוב הם בשבזי פינת אבוחצירא ובדואני-האלון, לגביו כבר אושר תב"ר במועצת העיר. אנחנו גם עובדים על רמזור בכביש 42 בכניסה לבן זכאי וזה בכלל כביש בסמכות מע"צ".

 כאן נולדתי

חזות נולד ביבנה, בשנת 1959, בבית ערבי למרגלות תל יבנה. הוא נשוי לאסתר, ואב לארבעה ילדים (יאיר, הגר, דניאל וקובי). בגיל 16 הקים את המועדונית הראשונה ביבנה ולימים השלים תואר ראשון במדעי החברה. לפרנסתו עסק בתחום המזון והיזמות, אבל נסחף לפעילות ציבורית. למשל, הוא אחראי על סניף האגודה למען החייל ביבנה ומשמש יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו.

משה חזות לא אוהב להתראיין. על פי ספירתו, זה הרביעי ב-20 שנה. הוא גם לא אוהב את הכינוי "פוליטיקאי", מעדיף "איש ציבור". "את פעילותי למען הציבור אני שואב מאבי המנוח,יעקב חזותז"ל, שהיה אחראי על חברת קדישא ביבנה, איש של חסד ואמת ועשייה למען הכלל", הוא מדגיש. משה חזות וסם בן שטרית נשיא פדרצית יהדות מרוקו

כאמור חזות הוא כמעט שם נרדף למותג "גוב ארי". במשך 20 שנה חברי המועצה של "יבנה שלנו" באו והלכו, אך חזות תמיד נשאר, ממלא כמעט כל תפקיד מוניציפאלי אפשרי. למשל, ממלא מקום ראש העיר, יו"ר ועדת מכרזים וסגן יו"ר איגוד כיבוי אש והצלה.

איך זה שרק אתה נשארת כל השנים צמוד לראש העיר?

"זה חשוב שאני לידו".

מדוע?

"כל אחד בא מרקע אחר, לכל אחד תובנות אחרות. אנחנו משלימים אחד את השני, זה עוד זווית ראייה. אני נולדתי כאן, אני מכיר כל אבן".

מה אתה חושב על הטענה, שאחרי 15 שנה צריך להחליף ביבנה הנהגה?

"ראש העיר ביצע מהפיכה של ממש ביבנה ומה שהובטח במערכת הבחירות הקודמות גם בוצע במלואו. יש כאן קבלות מרשימות. למשל, מישהו זוכר את כל המועמדים בבחירות הקודמות שרצו להצטלם על רקע הוואדי? מדוע הם לא מצטלמים שם היום?".

אז לא צריך להחליף?

"בחירות זו לא תוכנית ריאליטי וראש עיר זה לא כוכב נולד. למערכת הבחירות הקרובה יש השפעה אדירה על עתיד התושבים, לכן התושבים צריכים לבחון היטב למי מהמועמדים יש את הקבלות והיכולות לתפקיד החשוב והקשה הזה. אין ספק שהציבור דורש אנשים איכותיים בשלטון המקומי, הוא עייף מהבטחות שווא, במיוחד לאחר הבחירות לכנסת. מפלגת 'יש עתיד' הבטיחה שם הרים וגבעות, ובפועל קיבלנו גזרות כלכליות קשות המשפיעות על הכיס של כולנו בכל תחומי החיים. אמרו כבר גדולים וחכמים כי מה שרואים מכאן לא רואים משם. המקרה נכון כמובן גם ביבנה".

בך אין שחיקה? אין עייפות?

"חד משמעית לא. אדרבא, יש המון מוטיבציה. אני פטריוט של העיר וכשאתה רואה את פיתוח כל התוכניות שאתה מתכנן, את החזון של ראש העיר מתממש, בזמן קצר מאוד, זה רק נותן יותר אמביציה ויותר מוטיבציה. צריך לאהוב את החיים הציבוריים, את האנשים, להיות זמין ומוכן תמיד לעזור, לתרום ולהיענות לכל פנייה בכל עת. נולדתי ביבנה וכאן קבורים הוריי. אני רואה חובה עליונה לשמור על המרקם החברתי היפה הקיים ביבנה, אעשה לחזק אותו כי זוהי הייחודיות והלכידות החברתית שלא קיימת באף עיר אחרת".

מומחים בגרוש

בישיבות מועצה חזות הוא לא מאלה שיושבים בשקט. בדרך כלל זה מתחיל בהערה כזו או אחרת מצד איש אופוזיציה תורן, וחזות כבר יסתער עליו בדברי תוכחה. גם בראיון הזה הוא חש עצמו חייב להשיב ליריבים פוליטיים.

"ראש העיר רואה ערך עליון בחינוך", הוא אומר, "והעובדה המרשימה של אחוזי הזכאות לבגרות בשנת הלימודים תשע"ב - 90% מקרב הלומדים בעיר, היא דבר שאין לו אח ורע. צמצום נשירת תלמידים ל-0.08% בלבד הוא תוצאה של מאמץ עליון של מערכת החינוך והדברים אינם מובנים מאליהם. הבחירה ביבנה כזוכת פרס החינוך המחוזי לשנת 2013 מטעם משרד החינוך ובית ספר האורן בין 20 בתי הספר הערכיים ביותר, היא התשובה הטובה ביותר לכל אותם מומחים בגרוש, שמתיימרים להבין בתחום כה רגיש וחשוב לחיי תושבי העיר". מפקח מקרוב על התקנת תחנת אוטובוס. בקרוב מהפכת 2014

לפחות ארבעה תושבים מעוניינים להחליף את גוב ארי.

"כל מתמודד צריך לבחון את עצמו היטב האם הוא מתאים לתפקיד כה תובעני, המצריך יכולות מיוחדות של שיקול דעת, אחריות, מנהיגות, קבלת החלטות וניסיון. לא כל אחד יכול להיות ראש עירייה. כאן זה לא מקור פרנסה ולא מקפצה למקום אחר. זאת עבודה קשה ומתישה לטובת כלל הקהילה והתושבים. מי שהייעוד הזה לא בוער בעצמותיו אני מציע שלא יבזבז את זמנו".

תסכים איתי שלמרות הפיתוח הפיזי הגדול של העיר, האזורים הוותיקים נשארו תקועים מאחור.

"האזורים הוותיקים האלה צריכים פינוי-בינוי".

תוכניות פינוי-בינוי אושרו מזמן. איך מקדמים אותן?

"נכון, יש תוכניות שאושרו, אבל הן לא היות ברות ביצוע מבחינה כלכלית".

איך אתה הופך אותן לכלכליות?

"היום לדוגמא, כל הפרויקט של שיכון חיסכון, מבנק לאומי עד העצמאות, כולל המרכז המסחרי הישן, כבר יושב בוועדה המחוזית, וברגע שהתוכנית תאושר היא תצא לפועל".

והפעם התוכנית כלכלית?

"תראה, יבנה הפכה להיות פנינת נדל"ן. ברגע שמחיר הקרקעות עלה, התוכניות הן ברות מימוש. רחוב האלון, למשל, בדרך לביצוע. להערכתי עד סוף השנה נתחיל לראות שם את הקבלן עולה על הקרקע".

עד סוף השנה זה אומר ארבעה חודשים מהיום.

"כן, כן. הכל סגור".

מה עמדתך לגבי הפחתת הארנונה?

"מדובר בהטעיה חמורה של הציבור, הולכת שולל וגניבת דעת. מפזרים הבטחות בלי כיסוי".

מדוע בלי כיסוי?

"את צו הארנונה מאשרת מועצת העירייה ומשרד הפנים. הנתונים הכלכליים של העיר והצרכים הקהילתיים ידועים גם לאלה המבטיחים הבטחות, וחלקם אף הצביעו במועצה בעד צו הארנונה. אז מה קרה פתאום?".

מה קרה באמת?

"להפריח סיסמאות לא עולה כסף". 

אתה חושב שהקמפיין של המועמדים האחרים אינו הוגן?

"לצערנו, במקום שהמועמדים יציגו לציבור את היכולות והתוכנית שלהם לטובת העיר, הם עסוקים בהכפשה ויצירת אווירה שלילית ביבנה. כנראה שבהעדר אופק וחזון זה הפתרון שמצאו כקו הסברתי. גם בבחירות הקודמות הציבור נחשף למסע הכפשות חסר תקדים. נערכו שלושה סקרים עד כה מהם עולה שהמועמדים האחרים מדשדשים. מכאן נובע הלחץ והניסיון לגרור את העיר למערכת בחירות לא מוסרית ומלוכלכת. אנחנו ב'יבנה שלנו' ננהל קמפיין בחירות נקי מהשמצות, אין לנו עניין אישי עם אף אחד, רק טובת העיר לנגד עינינו".  

 

מצב משפחתי: נשוי ואב לארבעה

השכלה: תואר ראשון במדעי החברה

תעסוקה, מאז ועד היום: סגן ראש העיר ומחזיק תיק התחבורה והקליטה, אחראי על סניף האגודה למען החייל ביבנה ומשמש יו"ר הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו; לשעבר עסק בתחום המזון וביזמות, ומילא שלל תפקידים מוניציפאליים.

ספר אהוב: "מנהיג טבעי" מאת רובין שארמה, "קורא אותו בפעם השנייה"

מה לא יודעים עליך: "אני יודע לבשל טוב, בייחוד תבשילי קדירה בחורף"


 
$(function(){setImageBanner('666b3797-0561-45ae-8ea8-6404d23ffc83','/dyncontent/2017/12/12/e9de5294-91aa-4b94-9177-d3c263a77bf6.gif',3011,'עצמי אירועים',525,78,false,31012,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('55227ee1-949b-46e5-b33f-0735403172dc','/dyncontent/2017/12/12/20467d86-4612-49fd-a8e8-466494a1b637.gif',3015,'עצמי עסקים',525,78,false,31013,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה