"התורה היא ספר הפסיכולוגיה הטוב ביותר"



ראיון מיוחד עם הרב יוסף לרר, מנהל בית חב"ד בעיר, על סיוע לנזקקים, על הפעילות הענפה בבניין בן שלוש הקומות, על ייעוץ לתושבים בשלל נושאים וגם על הפוליטיקה המקומית ממנה הוא מקפיד להתרחק

ימים ספורים לפני ראש השנה החלטנו לפנות לרב יוסף לרר, מנהל בית חב"ד ביבנה, ולשמוע ממנו סיכום על הפעילות הענפה של המרכז הקהילתי אותו הוא מנהל.

הרב לרר, המרכז הקהילתי בית חב"ד משתרע על פני שלוש קומות. מה הוא מכיל?

"בבית חב"ד מתקיימת פעילות ענפה של עזרה וסיוע לנזקקים. במשך כל השנה  מחולק מזון יבש לתושבים בעלי קשיים המוכרים על ידי הרווחה או על ידי מנהלת מרכז החסד של בית חב"ד. מדי פעם אנו משיגים תרומות של מוצרי חלב בעלי תוקף קצר. לרשות מנהלת המרכז עומדים צוות מתנדבים גדול הנקרא לדגל ודואג לחלוקה מהירה של המוצרים לפני שיפוג תוקפם. לפני החגים  כדי לדאוג לשמחת המשפחות, אנו מגדילים את כמות החלוקה, ומחלקים גם מוצרי בשר". הרב לרר בכותל. מאחד חילונים ודתיים

האם אתם מחלקים גם ציוד לקראת שנת הלימודים החדשה?

"אכן כן, אנו מחלקים ילקוטים ומכשירי כתיבה למשפחות הנזקקות. בכיתות א' אנו שמים דגש על התיקים החדשים, ובכיתות הגבוהות יותר בעיקר על כלי הכתיבה".

כיצד אתם מונעים כפילויות? הרי ישנם גופים נוספים הפועלים כמוכם.

"אנו עומדים מול האגפים הרלוונטיים בתחום כרווחה וחינוך, ודואגים שלא יהיו כפילויות".

מהם התחומים הנוספים בהם אתם עוסקים?

"לצד העזרה הגשמית, מתנהלת פעילות ענפה בהנחלת ערכי היהדות בדרכי נועם. במשך כל השנה בשיתוף עם בתי הספר והגנים בעיר מתקיימת פעילות חווייתית לפני החגים על ידי מתנדבי בית חב"ד. זו פעילות שזוכה לברכה רבה מהצוות וההורים. זאת לצד חוגים ביהדות לגברים ונשים ולעולים חדשים. לקראת פתיחת שנת הלימודים. מסייעים בציוד לבית הספר

אתם מפעילים בית כנסת?

"בית חב"ד מפעיל בית כנסת המיועד לכל דכפין, ואכן אפשר למצוא בו את קיבוץ הגלויות הגדול ביותר. כל מי שמגיע לבית חב"ד מקבל את ההרגשה שהוא שותף ולא אורח. בבית חב"ד גם קיים מכון בר מצווה בו לומדים ילדים לקראת הגיעם לגיל המצוות. אני יכול לומר שהבר מצווה הוא אחת ההוכחות עד כמה כל העם מחובר למסורת. בשבת, כאשר כולם מגיעים לבית הכנסת לשמחת בר המצווה, נופלות כל המחיצות הקיימות בימי החול".

 מנהיג בקהילה

יש צוות שלם שמקיים את הפעילות הענפה, במה עיקר עיסוקך?

"דבר ראשון אני צריך לדאוג שהמערכת תתפקד. בימי השנה הפעילות בנויה על התנדבות ולפעמים בתנאים קשים. אנחנו מקבלים בצהריים הודעה שצריך למשוך כמות של מוצרי חלב עם תוקף קצר, וצריך מיד לגייס מתנדבים למשוך את המוצרים ולדאוג למתנדבים שבאותו היום יגיעו ויחלקו את המוצרים. חלק לא קטן מעבודתי הוא ייעוץ ועזרה אישית בבעיות שונות".

איזה בעיות?

"בעיות בזוגיות, בעיות בחינוך, בעיות כלליות ועוד. שם נמצא הסיפוק הגדול. כאשר אדם מגיע עם לב שבור ויוצא עם חיוך זהו השכר הגדול עבור ההשקעה".

אנו יודעים שאתה נותן ייעוץ בתחומים שונים ולא רק בתחום השייך לרב. מהאין הידע?

"אני חושב שתפקידו של רב הוא להיות מנהיג ולראות כיצד הוא מסייע אישית לקהילה. לכן הוא לא יכול להיות רק בפינה אחת. נכון שהתעודה הנמצאת באמתחתי שייכת לתחום הרבנות, אך הרצון וניסיון החיים מסייעים לנו לסייע לאחרים. לדעתי, התורה היא ספר הפסיכולוגיה הטוב ביותר. צריך רק להתאים את המציאות הנפשית של האדם עם ההסתכלות של התורה על המטרות בחיים". מתנדבת מכינה חבילות לחג בבית חב''ד

אתה יכול להביא דוגמאות?

"אני מעדיף להימנע מדוגמאות, כי לפעמים בלי כוונה  חושפים את הפונים. מטרתי לעזור ולא לפגוע".

בלי פוליטיקה

אנו בתקופת בחירות. כרב ואיש ציבור שאינו מעורב בפוליטיקה, האם לדעתך אין מקום שהיה לכם, לחב"ד, נציג הדואג לאינטרסים של הגוף אותו אתה מייצג?

"חשוב מאוד שאדם יידע מראש מהן המטרות בפעילות שאותה הוא עושה, לפני שהוא ייכנס לשאלה מה האמצעים למלא את המטרות. בבואי ליבנה לפני עשרים ושמונה שנים באתי כשליחו של הרבי מליובאוויטש למלא את המטרות שראה הרבי מול עיניו בכל העולם, שאפשר לתמצת אותן במספר מילים: לייסד כתובת לכל עניין יהודי לכל יהודי. הסיסמא שהשלימה את האמירה היא 'חב"ד מכל הלב לכל אחד'.

"בהתאם למטרות הללו התחלנו לפעול. ייתכן וכניסה לפוליטיקה הייתה מסייעת בגיוס האמצעים, אך הייתה פוגעת במטרה. בפוליטיקה יש מפלגות, וגם אם אתה קשור למפלגה הגדולה אתה מאבד את הקשר עם שאר התושבים הרואים בר פלוגתה".

אין זה סוד שהעזרה הרבה מכל הלב לתושבי העיר יצרו אהדה גדולה לך ולחב"ד. האם בעבר ניסו לגייס אותך לפוליטיקה?

"יאמר לזכות המתמודדים, שאת רובם אני מכיר אישית, שלעולם לא ביקשו ממני עזרה. נהפוך הוא, שאחד הפעילים פנה אלי לפני שהתמודד ושאל מה הוא עושה בשבילנו, ועניתי שהוא מייצג תנועה שאינה עוסקת בפוליטיקה ואסור לו להתערב.

"פעם אחת לפני שנים קבלתי פנייה להיות חבר במועצה הדתית. עניתי שאיני מתערב בפוליטיקה, וענו שהבקשה הגיעה מכל הנציגים ואינה פוליטית, גם מראש המועצה ומרב העיר ומראש העיר. עניתי שאני מוכן, בתנאי שבישיבות לא אצביע...".

לסיום, פעילותכם הברוכה עולה ממון רב. מאין הכסף?

"הציבור לא עיוור, הוא רואה את הפעילות ומשתדל לעזור. התרגשות  לפעמים היא דווקא מהאנשים שאין להם והם אוספים פרוטה לפרוטה כדי להיות שותפים בעזרה לזולת. בהחלט אנו זקוקים למשאבים רבים יותר על מנת להשיג את המטרות העומדות מול עינינו, ואנו מודים מראש לכל אדם הנרתם. כל תרומה מתקבלת בברכה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה