היא נולדה בירושלים, בת למשפחה ותיקה בירושלים, ומכאן שמה המיוחד * כבר 30 שנה היא גרה ביבנה, נשואה לשופט, ומנהלת בהתנדבות את בית המדרש של האוניברסיטה העברית בספרייה העירונית * עכשיו היא גם מצטרפת לפוליטיקה המקומית * תכירו את ד"ר ירושלמית מאושר

כתבה וצילמה: מורן סקיטל

"כשאני אומרת את השם שלי, אנשים אומרים לי 'אבל מה השם הפרטי?'", צוחקת ירושלמית כשאני מתעניינת בשמה המיוחד. "נולדתי בירושלים, אני בת למשפחה ירושלמית וותיקה וזה השם שההורים בחרו לי. אני מחוברת לירושלים, כל הילדות שלי הייתה שם ואני מכירה אותה כמו כף יד", היא מסבירה.

ירושלמית מאושר, 56, מזה 30 שנה תושבת העיר יבנה, ובימים אלה היא חלק מרשימתו של ראש העיר צבי גוב ארי לקראת הבחירות הקרובות. "הגענו ליבנה בשנת 83', שרק הוקמה השכונה הצבאית והכל היה פה חול", היא נזכרת. 

 מה החיבור שלך לעיר ולתושבים?

"אני מחוברת בעיקר לאנשים. הייתה תקופה שהתנדבתי בעמותת טספצ'ין בעיר ולימדתי אנגלית, אני מתנדבת בספרייה ומשמשת כתובת להרבה אנשים לייעוץ והדרכה. יש ביבנה אנשים אכפתיים, חמים ותומכים. לא נותנים פה למישהו ליפול, מבחינת גופים פורמליים כמו עירייה ורשויות וגם מבחינת גופים בלתי פורמליים כמו עמותות".

יהדות לכולם

מאושר לא מרבה לדבר על העשייה שלה. היא מתגוררת עם בעלה אבשלום (שופט בית משפט השלום באשדוד) ובנם הצעיר. שניים מילדיה נשואים והיא "סבתא במשרה מלאה" לשישה נכדים. לדבריה, ביתם הוא בית פתוח לכל.

מזה חמש שנים, מאושר מקדמת ומנהלת בספרייה העירונית ביבנה את בית המדרש של האוניברסיטה העברית. בית המדרש מיועד בעיקר לתושבים שאינם בעלי רקע דתי, כאשר ישנה קבוצת למידה של כ-20 אנשים הדנים בסוגיות שונות ביהדות. "המטרה להעלות נושא ולהביא מקורות מהמסורת היהודית וגם כאלה שאין להם קשר לדת, ולהעלות שאלות", היא מסבירה.

איך חשבת להביא את הפרויקט ליבנה?

"זה פרויקט עולמי שמרכזו בשיקגו. קיבלנו את תמיכתו של ראש העיר לקיים את זה בספרייה העירונית והיה שיתוף פעולה מלא עם צוות הספרייה. זה חשוב לקדם קהילה שלומדת יהדות. בית המדרש פתוח לכל אחד".

את מנחה את קבוצת הלימוד?

"לא, אני מנהלת בהתנדבות את בית המדרש; דואגת לגייס לומדים לקבוצות ואני מביאה מנחים מהאוניברסיטה העברית שיגיעו להנחות ביבנה. לסקטור הציבורי, קבוצת הלימוד מוכרת כגמול השתלמות". בעבר, מלמדת את עולי תימן

ביומיום, במהלך חמש השנים האחרונות, מאושר מנהלת את מרכז האולפנים במשרד החינוך ומנחה סטודנטים בהגשת עבודות מחקר וגם מנחה ומסייעת לתלמידים בהגשת עבודת גמר, וכאמור, היא מנהלת בהתנדבות את בית המדרש של האוניברסיטה העברית בספרייה בעיר. בנוסף, בימים אלה מאושר מקדמת פרויקט פיתוח בית ספר ללימודי עברית לתלמידי התפוצות באוניברסיטת אריאל. "אני אמשיך בכל ההתנדבויות שלי, אני מרגישה כתובת ומענה לאנשים, גם בסקטור הדתי", מציינת מאושר לנוכח הצטרפותה בחודשים האחרונים לפוליטיקה המקומית. "יש אנשים שנקלעים לבעיה מסוימת בעיר והם פונים אליי, אני עוזרת להם וממקדת אותם למי ואיך לפנות", אומרת מאושר.

מאיפה מגיע החיבור לפוליטיקה המקומית?

"במסגרת ההתנדבות שלי והקשר שלי עם האנשים, יש לי קשר מתמיד עם ראש העיר בקשר לפעילויות שונות בעיר. עלה העניין שאני אבוא קדימה ולא אשאר מאחורי הקלעים, ראש העיר קרא לי והחלטתי לבוא ולהמשיך בעשייה".

יש סיבה שהתחברת דווקא לרשימתו של גוב ארי?

"גוב ארי נותן ביטוי לכלל האוכלוסיות בעיר, והוא דואג גם לסקטור הדתי. תמיד אפשר למצוא אצלו מענה. אנחנו צריכים מבצע, מישהו שמקדם דברים. העובדות בשטח מדברות, לא מחליפים סוס מנצח".

מה המשפחה שלך חושבת על הצעד הזה?

"הם מקווים שאמשיך להשקיע במשפחה כמו עד עכשיו, שזה לא יגרע מהעניין. הם מכבדים כל דבר שאני עושה, הם יודעים על העשייה הציבורית שלי והם בתוך זה, זה לא היה מוזר להם. הבית שלנו תמיד שימש כתובת לפניות הציבור". ד''ר ירושלמית מאושר. ''חשוב לקדם קהילה שלומדת יהדות

 שבת מנוחה

החיבור והניסיון שלך במשרד החינוך יכול לתרום לעיר?

"כן, זה יכול לקדם פרויקטים חינוכיים חדשניים, לדוגמה, לקדם פיתוח בית ספר טכנולוגי עם גופים מסוימים כמו צבא ותעשיות. האוכלוסייה ביבנה רק הולכת וגדלה כך שבשנים הקרובות יהיה ניתן להקים מוסד אקדמי בעיר".

מהי עמדתך לגבי החינוך הדתי ביבנה?

"אפשר לראות שבתיכון הדתי חל שיפור ניכר, כל הזמן יש שם שדרוג. צוות המורים בחינוך הדתי זכה במענקים על הצלחה ומנתונים של משרד החינוך יש עלייה בזכאים לתעודת בגרות בחינוך הדתי. אין ספק שיש להתמיד ולהמשיך לחתור למצוינות".

יש טענות על חוסר במענה לציבור הדתי בשכונה הירוקה.

"כשהשכונה הירוקה תתאכלס, כי היא עדיין בהקמה, זה יהיה נושא שייבדק ויקודם בהתאם לתנאים ולצורך בשטח. אנחנו לא פוסלים שום דבר, כל דבר אפשר לפתח ולקדם".

ומה לגבי המחשבה על פתיחת קניון G בשבת?

"רוח הדברים שהקניון לא ייפתח בשבת. תמשיך ההתנהלות שמונחית על ידי דרך ארץ וכבוד, והדבר לא ייעשה מבחינה אנושית, אוניברסאלית וסוציאלית. השבת מוכרת כיום מנוחה אוניברסאלי. אם זה לא היה נקבע כך, החלשים בחברה היו נאלצים מטעמים כלכליים ללכת ולעבוד בשבת. פתיחת הקניון תגרום לעבודה". 

לשמור על הקיים

מאושר מתכוונת בתום הבחירות, אם וכאשר גוב ארי ייבחר, להעלות ולטפל בנושאים הקשורים בקידום האישה בעיר. בנוסף, היא דוגלת בהבאת פרויקטים של משרד החינוך ויישומם. "יש פרויקט חדשני – הדרכה להורים בגיל הרך, אפשר להביא אותו ליבנה", היא אומרת בהתלהבות ומוסיפה כי "השאיפה שלי לפתוח בית ספר להורים שנותן הדרכה ותמיכה לניהול קשר עם הילדים. זה דבר שצריך לפתח בעיר, במיוחד שעכשיו באו הרבה זוגות צעירים ליבנה".

לדעתך, מה הסיכויים של גוב ארי לזכות בעוד קדנציה?

"הוא יהיה ראש העיר הבא, אין שום ספק. אנשים רוצים עשייה ובוחנים את העתיד על בסיס העבר. צריך להמשיך לשדרג ולחתור למצוינות, להציב יעדים ולהשיגם".

אחרי 15 שנים כראש עירייה, מה עוד יש לגוב ארי לתת ולהוסיף לעיר?

"צריך גם לדעת לשמור על הקיים ותמיד להתקדם מעלה מעלה, להמשיך לבחון צרכים שונים של האוכלוסייה ולתת מענה לצעירים שחזרו וחוזרים לעיר בעקבות העשייה וההתפתחות של יבנה".

לרגל השנה החדשה, מה את מאחלת לילדי יבנה?

"אני מאחלת להם שכל בוקר הם ירוצו לבית הספר בשמחה ובאהבה. שיהיה להם בהצלחה, שיאמינו בעצמם ויזכרו שההצלחה זה 1% של הארה ו-99% של השקעה והתמדה". "לא מפחדת להחזיק מקדחה"

ירושלמית מאושר

גיל: 56

סטטוס משפחתי: נשואה+ שלושה ילדים, סבתא לשישה נכדים.

השכלה: דוקטור, שלושה תארים בחינוך.

ניסיון תעסוקתי: מנהלת מרכז אולפנים במשרד החינוך, מנחת סטודנטים ועוסקת בהכשרת מורים, שותפה בפרויקטים שונים לקליטת עלייה מארצות רווחה ומצוקה, מנהלת בית המדרש של האוניברסיטה העברית בספרייה העירונית ביבנה.

תחביבים: קריאת ספרים ובישול.

ספר שהותיר רושם עז: "תהילה" של ש"י עגנון.

מה לא יודעים עלייך? "אני דואגת לכל מה שקשור בתחזוקת הבית, כל העבודות הגבריות; לצבוע, לקדוח ולנטוע עץ".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה