מה מציק לתושבי השכונה הירוקה? במה גאוותם ומה השינוי שהם חולמים עליו? * רונן זהבי, אחד הפעילים המרכזיים בשכונה ויו"ר ועד הורי בית הספר רבין, בראיון מיוחד

טלי בנדו לאופר

"צריך להתחיל בדברים הטובים כשמדברים על בית הספר ועל השכונה", אומר לי רונן זהבי ובעיניו זיק של גאווה ותחושת בעלות, בעודו סוקר את שכונת מגוריו, השכונה הירוקה.

זהבי (42) נבחר לאחרונה ליו"ר ועד ההורים בבית הספר היסודי היחיד (בינתיים) בשכונה, ע"ש רבין, ואף פועל נמרצות למען הקמת ועד שכונתי. "אני הפרויקטור של הקמת הוועד", הוא אומר. 

בוא נתחיל בדברים הטובים.

"יש לנו כאן מערכת פינוי אשפה שמחולקת לפסולת רטובה ויבשה, זו צנרת שאין בשום מקום בארץ. אפילו שרים וחברי כנסת באים לראות אותה כי היא הראשונה בארץ. יש בכל השכונה פחי מחזור רבים לכל סוגי הפסולת: נייר, פלסטיק וכו'. אז יש טוב. גם בית ספר גדל במהרה, יש צמיחה. בשנה שעברה התחלנו עם 150 תלמידים והשנה ישנם 450".

עוד הוא מספר על פרויקט "לב אל לב" שהושק לאחרונה בשכונה ובעיר בכלל ועיקרו מסירת מוצרים יד משנייה ללא תמורה. "זה פרויקט למען הקהילה", הוא אומר, "כשתושב לא צריך מוצר הוא יכול לפרסם אותו למסירה בפורום. זה רץ כבר עם 140 אנשים תוך כמה ימים וגם חברי מועצה נכנסו לפורום. יש אנשים מעוטי יכולת שיכולים ליהנות מכך אם כי הרעיון הגדול הוא לקרב בין תושבי השכונה".

גם על ועד השכונה, אליו נבחר, יש לו הרבה דברים טובים לומר. "יש לנו 30 פעילים. מדובר בוועד פעיל מאוד, אנו מקיימים ישיבות סדירות עם ועדות בנושאים שונים: תרבות, גיוס כספים, איכות סביבה וקיימות. בשכונה גרה אוכלוסיה צעירה מלאת מוטיבציה שמורכבת מאנשים שאיכפת להם ובעלי רצון לתרום. בישיבות יש תפוסה מלאה", הוא מחייך בשביעות רצון, "כולם מגיעים".

הכל נשמע טוב. יש חצי כוס ריקה?                                                                "אנחנו חיים בשכונה שהתשתיות שלה עדיין לא מושלמות ורואים את זה, אין על זה מחלוקת. זהו איזור שהוא בבנייה, המדרכות לא הושלמו וכנראה את רוב 2014 גם נצטרך להעביר במצב הזה".

קפה בשבת

בפרום של השכונה אתם מתלוננים המון על דברים קטנים כגדולים. זה לא נראה לך לפעמים קטנוני?

"אנשים אוהבים לקטר", הוא מגחך, "אבל פשר לראות את הדברים משני כיוונים. יש פה אנשים שבאמת איכפת להם. הם באו לשכונה חדשה ורוצים להשיג ממנה את המיטב. אנשים שחיים באותו מקום 50 שנה כבר רגילים למצב ואומרים 'זה מה יש'. פה חיים אנשים עם מודעות סביבתית ורוצים לקבל את מה שהם חושבים שמגיע להם".

ומה אתה חושב על זה?

"כשזה קרה לפני בחירות זה היה נראה לי לעתים קטנוני, אבל אנשים רוצים שיתנו להם שירות: שיהיה פה ניקיון כמו שצריך, פינוי פסולת וכולי".

בגלל גובה הארנונה?

"גם. זה חלק מתפקידי הרשות המקומית. יכול להיות שהדרישות שלנו כאנשים שבאו מערים אחרות הן יותר גבוהות. נכנסה פה כמות גדולה של אנשים, כ-2,000 איש. בבחירות הבאות נהווה 30% מהעיר וזו מסה קריטית. המטרה היא לא להסתגר בתוך השכונה".

יש הרגשה כזאת.

"נכון שהשכונה גדולה, אבל בהחלט יש חיבור לעיר. המטרה שלנו כל הזמן היא הידברות, למשל בנושא מקומות בילוי בערב שבת. אנחנו רוצים דברים לטובת כל העיר".

נראה לי שאלו עניינים למועצה.

 "לאו דווקא, אני לא חושב. המטרה היא, אגב, לא להתנגח עם אף אחד אלא לחשוב עם הנציגים של כל גווני העיר איך אפשר לעשות את זה. צריך שיהיה פה מקום לשתות קפה בשבת. היה סקר בתוך פורום השכונה מי בעד שיהיו מקומות פתוחים בשבת ו-190 היו בעד. רק 16 היו נגד".

אתה יודע שהנתונים הללו לא משקפים את כלל תושבי יבנה.

"תראי, השכונה שונה מבחינת חתך סוציו אוקונומי, היא יותר חילונית, אבל זו עוד שכונה בתוך העיר. כל שכונה שונה במרכיביה, בעלת מאפיינים שונים וצריכה לראות איך היא משתלבת במרקם העיר ולא באה על חשבון. גם צבי גוב ארי בבחירות אמר שלא צריך לבוא בכפייה, צריך לשבת עם כולם ולראות איך לא פוגעים ברגשות הדתיים בעיר, אבל גם לא של אלו שרוצים לצאת בשבת, לנוער שלא יצטרך לצאת לערים אחרות. אנחנו הולכים לשנים בהן יבנה תכפיל את עצמה ותהפוך להיות עיר אחרת לחלוטין ממה שהכרנו. מה שיש היום זה לא מה שיהיה בעוד חמש שנים, וכשעיר עוברת שינוי כזה דרסטי צריך שתהיה מחשבה תכנונית על איך אנחנו רואים את אופייה בשנים הקרובות בנושא של דת ומקומות בילוי. כעיר גדולה היא צרכה לספק שירותים לנגזרות השונות של האוכלוסייה, אין ספק בכך". זהבי. מיהוד ליבנה

 אין סבלנות

אולי היית צריך לרוץ למועצת העיר.

"אני לא חושב שצריך להיות בתוך המועצה כדי להתנדב ולשנות. אני חושב שבפעילותי לקהילה אני עושה לא פחות למען העיר מחברי המועצה. אני גם מאמין שבבחירות הבאות העיר תהיה חילונית יותר ויהיה נציג של השכונה גם במועצה".

זה דבר שחשוב בעיניך?

"בהחלט. יש פה קהילה שחשוב שתהיה מעורבת לא רק פוליטית אלא גם תרבותית וגם באיך אנחנו בונים את יבנה בשנים הבאות".

נחזור לשכונה. מה טעון שיפור בעיניך?

"אם אנחנו באמת מרכזים את הנושאים זה תשתיות שכוללות לא רק את חלק פיזי אלא גם גני שעשועים".

אלו דברים שעתידים מן הסתם להיבנות.

 "לאנשים אין סבלנות. יש אנשים שחיים כאן שנתיים, קנו בית ורוצים שלפחות בחלק הבנוי בניית התשתיות תסתיים. הבניינים מאוכלסים, אין סיבה שהתשתית לא תהיה מוחלטת ואני בין הסבלניים שיש".

פניתם לעירייה?

"בוודאי! אנחנו בקשר רציף עם העירייה ומשרד השיכון. הדברים יתבצעו בחודשים הקרובים, צריך סבלנות ויוזמה, אך איני רואה בזה קטנוניות. אני רואה את זה כמעורבות".

אפילו לא קצת קטנוניות?

"קטנוניות זה על חודש, חודשיים, חצי שנה, אבל מעבר מה? את מזמינה אנשים לדירה שרכשת במיטב כספך, את רוצה שלא יהיה לך אבק מול הפרצוף ושאת העגלה ברחוב תסיעי בצורה נורמאלית".

עבודה תובענית

זהבי ומשפחתו המונה את אשתו שרון ושלושה בנים (12,7,1.2) עברו לשכונה לפני כשנה וחצי מיהוד.

למה דווקא יבנה?

"זו עיר בצמיחה שאני בהחלט רואה את עתידה".

הכרתם את יבנה לפני כן?

"מתוקף תפקידי כמרכז בכיר מים ושפכים במחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, אני מכיר את העיר, לא מעבר".

נושא איכות הסביבה קרוב ללבו לא רק בגלל הפרנסה. "במסגרת ועד ההורים של בית הספר אנו מריצים מאוד חזק את נושא איכות הסביבה והקיימות", הוא אומר, "ישנה גינה של קק"ל שהולכת להיפתח בקרוב בבית הספר".

מדובר בבית ספר חדש. מה הכי מציק להורים?

"ישנה בעיית חנייה מאוד גדולה בכניסה לבית הספר. אנחנו עושים את פרויקט 'נשק וסע', זאת אומרת שיהיה מקום מסוים בו יורידו את התלמידים. אנחנו גם מבצעים שינוי בחניות, חלק משטח בית הספר יוקצה לחניות מורים ואז החניות בחוץ יהיו רק להורים. הייתה פגישה של נציגים מוועדת ביטחון ותחבורה עם סגן ראש העיר משה חזות ועלה רעיון להפוך את הכביש לחד סטרי בשעות מסוימות כדי למנוע את הבלגן בתחילת היום". בית ספר רבין. מחכים לאולם ספורט

וחוץ מחניות?

"מעבדות בית הספר עוד לא ממש פעילות. אנו מקווים שהספרייה שהתחילו את הקמתה בשנה שעברה תגדל השנה. העירייה אישרה אחרי לחץ שלנו שטח מוצלל בתוך שטח בית הספר, שהילדים לא יצטרכו להיות בשמש קופחת או בגשם. אנו עדיין לא יודעים מתי יוקם אולם הספורט. יש הרבה עבודה תובענית ויומיומית, אבל לאט לאט נצליח".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה