לא הרבה יודעים, אבל אלי קשת אחראי לחלק גדול מהלהיטים הים תיכוניים ואף יש לו חלק לא מבוטל בהצלחה של ליאור נרקיס, קובי פרץ ואחרים. לפני פחות מחודשיים הלך בעקבות ליבו והצטרף לבת זוגו שירין לטובת מגורים משותפים ביבנה, ולאחרונה אף כרע ברך ושלף טבעת. בראיון ל"יבניתון" הוא מספר על 20 שנה של יצירה מוזיקלית ועבודה עם גדולי האומנים

מאת: טלי בנדו לאופר * צילום: דורון מלכה

אם הייתם עדים לאחרונה לכיבושה של העיר יבנה על ידי זמרים מהז'אנר הים תיכוני אבל לא רק, יש לזה סיבה. 

ליאור נרקיס בשדרות דואני, הראל מויאל מסתובב לו ברחוב האלון ואייל גולן הולך בבטחה ברחוב התלתן. כן, כל זה אפשרי ואפילו קורה. לא, יבנה עדיין לא הפכה לבירת המוזיקה הישראלית או הים תיכונית, אבל בעזרת מעברו של אלי קשת, מעבד מוזיקלי, כותב, מלחין ונגן לעיר, הדבר אולי יהפוך לאפשרי. אולי.

תפסנו את קשת (38) לשיחה בין לבין, בין סיום הקלטת אלבומו החדש של הזמר קובי פרץ, לאלבום האמן הבא, ובמנוחה מהמעבר ליבנה לפני כחודש וחצי להצעת הנישואין איתה הפתיע את חברתו השבוע.

אתה לא נח אלי.

"נכון, יצא ככה", הוא מסביר בפשטות.

מגיע לך מזל טוב, אוטוטו חתן. ספר קצת.

"או קי. קוראים לה שירין. היא בן אדם מדהים, שאני רק מסתכל על עיניה ואפשר להבין מהי ומיהי ישר. ברגע הראשון שראיתי אותה ידעתי שהיא תהיה אשתי. היא טבחית במקצועה ואימא לשלושה ילדים".

חתיכת תיק.

"אחלה תיק. אלו ילדים שנכנסו לי ללב. קיבלתי אותם באהבה והם אותי ואת בתי בת ה-9.5. אני מרגיש שהגעתי הביתה". 

ההצעה הנכספת הגיעה, כמה לא צפוי, במהלך שיעור תורה, "כל ראש חודש אני מארח שיעור תורה אצלי בבית ובמעמדו הצעתי לה נישואין. ידעתי שאני הולך לעשות את זה, אני משתעשע במחשבה של לעשות את כבר חודש ורציתי לעשות את זה בתאריך יפה כמו ראש חודש ובנוכחות האנשים שמחוברים אלינו".

כעת, משצלחנו את הקטע הרכילותי והשאלות הקשות מאחורינו, ניתן להתפנות לסיבה שלשמה התכנסנו, המוזיקה.

קשת שנמצא בתחום מעל 20 שנה, הספיק לנגן, להלחין, לכתוב ולעבד מוזיקאלית עבור מיטב מזמרי ארצנו וזוהי רק רשימה חלקית: שלומי שבת, ליאור נרקיס, שרית חדד, אייל גולן, קובי פרץ, אתי ביטון, מנור שבת, פיני חדד ועופר לוי.

קשת הוא גם בעליו הגאה של אולפן ההקלטות המיתולוגי באזור, "קיסר", אותו הקים האיש והגיטרה יהודה קיסר בשנות השבעים ובו הקליט המלך המנוח, זוהר ארגוב, את רפרטואר שיריו.

אלי, איך הגעת בכלל לתחום?

"בגיל 16 ישבתי אצל חבר בבית ואחותו הקטנה הראתה לנו קלמר חדש שקנו לה, כזה שמשולב באורגן. הייתי מתאמן שעות עד שהצלחתי לנגן ומאז לא הפסקתי. חצי שנה אח"כ כבר הופעתי עם זמרים על במות גדולות ועשיתי עיבודים מוזיקליים". 

איך הגעת מנגינה לעיבוד?

"לעבד זה בעצם להמציא את מרכיבי המוזיקה שילוו את השיר, אילו כלים, מקצבים, איטי, מהיר ועוד. באמצע חזרות עם איזה זמר, גיליתי שיש באולפן מחשב, שאלתי בשביל מה הוא כאן ולמה, הסבירו לי ותוך 4-5 שעות כבר הייתי אחרי העיבוד הראשון שלי".

בנוסף לעיבודים, קשת חוטא בכתיבה, מה שנקרא, ואחראי יחד עם חברו צ'ולי זכאי על מיטב מלהיטי ארצנו: "תגלי לי למה", של שלומי שבת, שירו של קובי פרץ, "אהבנו", "כלום לא שווה בלעדיך" של שיר לוי ואף על השיר "את" של אייל גולן.

מאיפה ההשראה?

"אני רומנטיקן, זה טבוע בי. תמיד אני אכתוב על אהבה פורחת או נכזבת".

זה מושפע ממה שעובר עליך?

"לרוב מאולתר, זה לא ממש מהחיים שלי, זה מושפע אולי בקצת. בשנה האחרונה יש קצת השראה מהחיים שלי, מבת הזוג שלי, שירין". 

איך ההרגשה להיות אחראי ללהיט?

"נוכחתי לראות גם באירועים שביקרתי וגם בסרטונים ביוטיוב, קהל שצועק את המילים שכתבתי, זה כמו ילד שילדת וכולם אוהבים, זה מאוד מחזק וזה רק שיר אחד מתוך 40 שיצאו השנה".

רק לאחרונה חזר לכתוב, זאת לאחר שנים בהם לא עשה זאת. "כתבתי שירי דיכאון מגוחכים כשהייתי צעיר, נורא התביישתי וזה גרם לי להפסיק. לפני כמה שנים זה פשוט התפרץ ממני, נהגתי באוטו והתחלתי לשיר שירים, הייתי מקליט בנייד ומשם לאולפן".

איזה שיר נולד ככה?

"אוי המון. 'את', של אייל גולן, 'עד שמצאתי אותך' של מושיק עפיה ו'כלום לא שווה בלעדיך' של שיר לוי".

יש טענה כי הטקסטים הים תיכוניים והמזרחיים עלובים וירודים.

"זה מעליב שאומרים ככה אבל אני מסכים שלפעמים הטקסים ירודים, לעיתים זה בכוונה תחילה. אני רוצה ליצור להיט שיבוא מרחבות הריקודים והחפלות, שיר שישמח אנשים ומה לעשות, לרחבה לא מגיעים עם שיר של ביאליק, למרות שלפעמים נחה רוח דרמטית ועושים שיר רציני. לכל שיר יש את הקהל שלו. אני עושה הכול מהכול בלי להתבייש". 

באיזה שיר אתה הכי גאה?

"אי אפשר להגיד דבר כזה, אני אוהב את כולם. אני מאוד אוהב את "אם הייתי" של שלומי שבת, אני מאוד אוהב את הדואט החדש של קובי פרץ ויניב בן משיח "תודה על הכול" ואת השיר "את" של אייל גולן.

מה לגבי מוזיקה ישראלית? אתה פוזל לכיוונה או מעדיף להישאר בז'אנר הים תיכוני?

"מאוד מחובר למוזיקה ישראלית ומאוד אוהב. לאחרונה שלחתי שיר לבועז שרעבי ואני מחכה ממנו לתשובה, נפגשתי מס' פעמים עם פבלו רוזנברג ואנחנו מדברים על שת"פ. התכנית שלי השנה היא להגיע למירי מסיקה וריטה כדי להראות שיש בי עוד צדדים חוץ ממוזיקה מזרחית שאני מאוד אוהב, אבל חשוב לי להראות אותם".

כיצד היית משדרג את ריטה?

"לכל כותב ומעבד יש הנשמה שלו. אני חושב שעם מה שאני מביא למוזיקה והטקסטים שלי, זה בהחלט יכול להיות מרענן".

מה קורה כשזמר לא אוהב שיר שכתבת והצעת לו? כואב?

"לומדים לחיות עם זה, חייבים. בפעמים הראשונות זה קשה אח"כ לוקחים את זה בחשבון. קרה ששלחתי שיר לזמר לא מוכר שסירב ובסוף לקח את זה זמר מוכר שאהב ויצא מזה להיט".

אחרי שנים רבות כל כך בתחום, טבעי שקשת יתהדר בחברויות מהברנז'ה. "ליאור נרקיס הכי מזוהה איתי, זאת כי ניהלתי אותו מוזיקלית שבע שנים וגם ניגנתי איתו הרבה זמן. קובי פרץ הוא חבר טוב, עם כולם אני בקשר טוב". 

זה עולם לא פשוט. הרבה מואשמים בהעלמות מס וגם כמובן אי אפשר שלא לדבר על פרשת אייל גולן.

"אני לא נתקל בכל זה. המפגש שלי עם האמנים הוא באולפן להקלטות, אז אני פחות נכנס למקומות האלו, אני נהנה מהצד הזוהר של העניין".

יש שיגידו פחות זוהר, אתה פחות מוכר ולא בקדמת הבמה.

"מבחינתי זה זוהר, כי המפגש מדבר על מוזיקה וזה הכי זוהר מבחינתי. אותו זמר שעבר עליו שבוע קשה מגיע אלי מחויך כי הוא בא לעשות מוזיקה".

פרשת אייל גולן?

"אני חושב שבמצב של היום זה יכול לקרות לכל אחד. אני לא מצדיק ולא מאשים אף צד כי אני לא כ"כ מעורה בעניין. בעולם הזה יש הרבה פיתויים, בגלל זה אני אומר שזה יכול לקרות לכל אחד, אני מאמין שזו אי הבנה אחת גדולה".

עולם המוזיקה הוא קשה ומאתגר. איך נשארים מעודכנים?

"מסיימים לעבוד וממשיכים. רואים ביוטיוב מה הקהל אוהב, מה יצא בעולם, צריך להתחבר למה שאנשים אוהבים, זה חלק מהעבודה". 

מה מתנגן לך באוטו עכשיו?

"הדיסק החדש של קובי פרץ כי עבדתי עליו יומם וליל, הוא יצא השבוע ואני מרוצה ונהנה ממנו. אבל בד"כ באוטו יהיה לי שלמה ארצי או שירים בספרדית, איטלקית ורוסית. כל מה שעושה לי טוב בלב מתנגן אצלי. בסוף היום אני נשאר עם מה שאני באמת אוהב".

ואי אפשר שלא לדבר על המעבר לעירנו. מי שכל חייו השתייך לאזור המרכז, עבר לאחרונה ליבנה ומרוצה מזה, בלשון המעטה. "הגעתי ליבנה ממש בטעות", הוא נזכר וצוחק, "חיפשתי דירה באזור המרכז והייתה מודעה מגוחכת על בית ביבנה שהיה פשוט נוראי. אמרתי לעצמי שלפני שאחזור למרכז, אחפש משהו נוסף ביבנה ובאמת הייתה הודעה שעלתה עשר דק' קודם. הלכתי לראות והרגשתי שזה נכון. אני לא מכיר את יבנה אבל מאוהב בה. בימי רביעי האולפן שלי באזור סגור ואני עובד באולפן בבית. אני נפגש עם צ'ולי זכאי לכמה שעות של כתיבה ואני חייב להתוודות, אני מכור ל-Mבורגר שיש בעיר. אנחנו לא מוותרים ואוכלים שם בכל רביעי. האמת שגם התחילו קצת לזהות אותי כי גם הופעתי קצת בטלוויזיה וזה מאוד נעים. הייתי נגן בהרבה תכניות".

איך יבנה?

"וואו! זו עיר מדהימה. חבל שהכרתי אותה רק עכשיו. מה שבטוח, לא אעזוב אותה בקרוב. יש לי בית נחמד עם גינה שנותנת לי הרבה אנרגיות. זה פשוט מקום טוב. יש לי אולפן בבית מה צריך עוד?"

היבנאים מבינים במוסיקה?

"אני עדיין לא יודע. אני יודע שיש כותב מוכר בעיר וגם עוד אולפן הקלטות אז כנראה שיש מוזיקה. אני לא כ"כ מכיר, אני מאוד עסוק".

האולפן הביתי שלך קיים רק שבוע. מישהו כבר הספיק לחנוך אותו?

"בטח! קובי פרץ, אתי ביטון והראל מויאל. הגיעו עוד אמנים מוכרים שאני מצרף אלי לאכול המבורגר בעיר, כמו שאמרתי, לא מוותר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה