לאחר שהיה ראש עיר, ח"כ ושר, מאיר שטרית מסתער על הנשיאות



לקראת הצגת מועמדותו לתפקיד נשיא המדינה פתח חבר הכנסת מאיר שטרית את ביתו בפני "יבניתון", סיפר על תכניותיו בתור נשיא המדינה, הבטיח להישאר מחובר לציבור, הכריז כי לא יעזוב את יבנה ומצפה לעשות ראיון היסטורי ראשון

מאת: אלי בן-גור ואוהד צויק

צילום: דוד מטודי

באוגוסט 2012 קיימנו עימך ראיון חג ראש השנה תשע"ג, ובין השאר אמרת שעדיין לא התייאשת מלשאוף לתפקיד ראש הממשלה. האם מועמדותך עתה לנשיאות המדינה פירושה שהתייאשת ?

 "אם אבחר להיות נשיא זו תחנה פוליטית אחרונה. לאחר 40 שנה במערכת הפוליטית החלטתי לעלות מדרגה ברמה הלאומית כך אוכל להשפיע במגוון רחב של נושאים ללא זיהוי או שיוך פוליטי אלא מנקודת מבט ממלכתית- חברתית".

 

בכלל, היו קולות שקראו לביטול מוסד הנשיאות לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הייתי מראשון המתנגדים לביטול מוסד הנשיאות ובניגוד למועמדים אחרים גם לא הסתרתי זאת. ביטול מוסד הנשיאות יהיה מקובל מבחינתי רק אם ישנו את שיטת המשטר בישראל למשטר נשיאותי".

 

 

אתה עדיין צעיר, בשנות הששים לחייך, הרי יכולת להמשיך ולשאוף לתפקיד ראש הממשלה, ועם קצת מזל כדבריך, כמו לשרון ואולמרט, שבגיל מתקדם ומעט מזל, הצליחו להגיע לראשות הממשלה?

"אני היום בסיעה שמונה שישה חברים ולכן הסיכוי הוא קטן. כרגע זה לא רלוונטי, אם אהיה נשיא אצא מהמעגל ולא אחזור בשום אופן לאף תפקיד פוליטי בעתיד".

 

 

 

אם תהיה נשיא – זו קדנציה אחת של שבע שנים בלבד. מה תעשה בסיום הקדנציה כשאתה בתחילת שנות השבעים לך, צעיר יחסית. האם תשוב לפעילות פוליטית מלאה? יצחק נבון בזמנו כשל בכך כשרצה להמשיך לראשות הממשלה לאחר נשיאותו ?

 

"זה מצוין בשבילי ואולי בתום ה-7 שנים האלה, לאחר 40 שנה אותן הקדשתי לציבור אוכל לעשות דברים לי ולמשפחתי יש לי הרבה תוכניות והרבה מה לעשות בחיים במיוחד מאחר ולהיות נשיא זה סוג של כלוב זהב".

 

מהי עדיפותך ויתרונותיך על פני המועמדים האחרים לנשיאות?

 

"אני תמיד מדבר מתוך ניסיון והבנה עמוקה של המערכת ומאמין שאוכל להביא לשינוי סדר העדיפויות של נושאים בהם הממשלה מטפלת. האיום הקיומי שלנו הוא לא איראן או הפלשתינים, אלא הנושא החברתי. לי כאחד שמכיר את המערכת הפוליטית מבפנים, לא יוכלו לספר סיפורים כי אני יודע איך הדברים עובדים".

 

לו היית מועמד לנשיאות על ידי העם ולא על ידי חברי הכנסת – האם סיכוייך להיבחר היו גדולים יותר?

"אני חושב שסיכויי טובים גם היום ואם הבחירות היו ע"י הציבור היה לי אפילו יותר קל, הבעיה היא מערכת הבחירות, שהיא למעשה בחירות כלליות ועלותה 250-300 מיליון ₪, וזה משהו שלא בא בחשבון מבחינה תקציבית בתקופה זו".

 

מדוע מועמד פוליטיקאי לנשיאות עדיף על מועמד חיצוני שבא מן המדע או התרבות?

"עד היום היה רק נשיא אחד שלא בא מהמערכת הפוליטית והקדנציה שלו לא הייתה זוהרת במיוחד. עם כל הכבוד לאיכויות אישיות כאלה או אחרות, להיכרות וההבנה של המערכת יש יתרונות עצומים".

 

 

האם אתה פונה לנשיאות כי אין לך ברירה לאור זאת שאומרים שסיכויי מפלגת "התנועה" בבחירות הבאות הם קלושים, וכפי שעזבת את הליכוד לטובת קדימה ואחר כך עזבת את  קדימה לטובת "התנועה",  הרי עתה אתה עוזב לטובת הנשיאות?

"אני חושב הפוך שלתנועה יש סיכוי לגדול בצורה משמעותית. הציבור הבין שעשה טעות שנתן לנו מעט קולות ואחרי הכל אנחנו היחידים שממלאים 100 אחוז ממה שהבטחנו לבוחרים: קידום תהליך השלום מצד אחד ומניעת חקיקה קיצונית מצד שני"

 

 

 

במה תתרום למדינה בנשיאות? הרי אין בזה תפקיד ביצועי ולא תוכל לחולל שינויים ותמורות שהיית רוצה?

"אני מעוניין להתמקד בפן החברתי. העוני, חוסר השוויון, הגזענות. זה לא עניין של תוקף חוקי או ביצועי אלא של מעמד. אני מאמין שמבית הנשיא אוכל להביא שינוי משמעותי בהרבה מאוד נושאים".

 

 

כיצד תוכל להיכנס לנעליו הגדולות של הנשיא היוצא שמעון פרס ?

"אני לא מנסה להיכנס לנעליו של אף אחד. אני גם לא מסכים עם דרך פעולתו של הנשיא פרס מהבחינה שכל הכהונה שלו הייתה מלווה בהרבה טקסיות וטקסים. אני מאמין יותר בעבודה ועשייה ופחות בגינוני כבוד וטקסים".

 

אתה ידוע כאדם נעים הליכות, פתוח, חברתי, אהוד על ידי התקשורת, לא נקמן ולא מתנשא. הרי אם תיבחר לנשיא תצטרך להסתגר ולהתנשא תרתי משמע ?

 

"אני לא מתכוון להתנתק מהציבור להיפך. נכון שכנשיא זה קשה יותר אך אף פעם לא מנעתי מהציבור נגישות אליי".

 

יצאת מהליכוד ואתה פחות אהוד שם, לפחות על ידי האגף הימני שם. האם תוכל להשיג קולות גם מהליכוד אותו נטשת ?

"היחסים היו חבריים ונשארו חבריים. עזבתי את הליכוד ברוח טובה ואף פעם לא הולכתי אותם שולל הייתי תמיד במחנה של תומכי השלום ולא הסתרתי את דעותיי למרות שלקחתי סיכון ועובדה שנבחרתי פעם אחר פעם לצמרת הליכוד"

 

 

איך תסתדר כנשיא עם בנימין נתניהו ראש הממשלה? איך יחסיכם האישיים?

"ביום שאבחר, אוריד מעליי את הגלימה הפוליטית ולא אתעסק בנושאים מדיניים בכלל. זה תפקידו של ראש הממשלה ואחריותו הבלעדית. כמובן שאם ארצה, אוכל להגיד לו את דעתי ב-4 עיניים בשיחה סגורה, ותמיד אעמוד לצדו של ראש הממשלה אם יבקש ממני לבצע משימה מדינית כזו או אחרת".

 

היה ולא תיבחר לנשיאות, האם תמשיך בפעילותך בכנסת ואולי גם שוב בממשלה?

"בוודאי שאמשיך. אנחנו רק בתחילת הקדנציה ויש עוד הרבה מה לעשות גם ברמה החברתית וגם ברמה המדינית".

 

האם ברוח זו תעניק ליבניתון ראיון אם וכאשר תיבחר לנשיא וגם ביתך יישאר ביבנה?

"ראשית חשוב לי להדגיש שאשאר ביבנה, כפי שעשיתי כל חיי. אני אוהב את העיר ואת תושביה וכמובן שגם את יבניתון, שתמיד מפרגן ליבנאים באשר הם. אשמח מאד מאד להיות זה שעושה היסטוריה כנשיא הראשון המעניק ראיון אישי ליבניתון!"

 

מה תאחל לעיתון לרגל יום הולדתו ה-24?

"כמי שהגה את השם 'יבניתון' עוד בהיותי ראש מועצה צעיר ביבנה, אני גאה ושמח לראות כיצד התגלגל השם ואומץ על ידי המקומון המזוהה עם יבנה יותר מכל דבר אחר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה