בשבוע שעבר התקיים ארוע הסיום של מגמת הקולנוע בבית ספר "האורן". בערב החגיגי הוצגו מספר סרטים שנעשו כולם בידי התלמידים וזכו למחמאות רבות. "תקשיב ללב שלך", סרטה של טל כהן, נבחר לסרט המצטיין וייצג את בית הספר בתחרויות ארציות

רגע לפני סיום היא מבקשת לומר משהו, מילים מחזקות ממנה לאחר שעברה דרך מסוימת בתחום, "הייתי רוצה לצאת במסר לנערים וצעירים שהולכים לעשות קולנוע בשנים הקרובות ולהגיד להם שלא יתייאשו! זה תהליך ארוך וקשה, אין לנו את התנאים האופטימלים אבל בסוף זה שווה כל רגע של השקעה".

לא, הדוברת לא סיימה תואר בחוג לקולנוע באוניברסיטה. טל כהן, (17.5) היא תלמידת י"ב בבי"ס גינסבורג האורן במגמת קולנוע וכישרונה וחריצותה הביאו אותה לזכייה בתואר הסרט המצטיין, בפסטיבל שקיימו לאחרונה. חוץ מהכבוד שבזכייה, סרטה, "תקשיב ללב שלך", יישלח מטעם בית הספר לתחרויות ארציות וייצג אותו שם.

"היה ממש כיף לשמוע על ההצטיינות", היא משתפת, "השקענו את כל כולנו, אני יודעת שעשיתי כל מה שאני יכולה כדי שהסרט ייצא לפועל ושיהיה הכי טוב שאנחנו יכולים וממש שמחתי והתרגשתי".

הסרטים שהשתתפו בפסטיבל הם פרי יצירתם של תלמידי כיתה י"ב במגמת קולנוע, אשר היו אמונים על כל התהליך מרגע היצירה ועד לתוצאה הסופית: צילום, בימוי, כתיבת תסריט, משחק וכו'.

"הסרט שלי הוא על שני חברי ילדות שהקשר ביניהם נותק כשהם היו קטנים וכשהם בתיכון הבחור חוזר ללמוד איתה, זה בעצם סיפור אהבה בשנה האחרונה בתיכון", אומרת כהן.

מהיכן ההשראה?

"כתבנו את זה יחד, אני והצלמת, לירון חלילי. ראינו כל מיני סרטונים וסרטים וגם מתהליך ההתבגרות שלנו. קיבצנו את הכל כרעיון אחד".

נרשמו רגעי משבר?

"כן, היה מאוד קשה בכל התהליך של מציאת שחקנים כי מצד אחד לא רציתי להתפשר על שחקנים שיהרסו את הסרט ובאמת לא ויתרנו והשגנו שחקנים שהם ברמה גבוהה. וגם לכל יום צילום יש את הקשיים שלו. היינו צוות קטן וכל אחד צריך לעזור לשני, אז היה מאתגר אבל בסך הכל מצוין".

סרטי הפסטיבל התאפיינו בזווית חברתית. אחד הסרטים תיעד את התפוררות קן הנוער העובד והלומד וסרט נוסף עסק בכמה רחוק נלך בשביל כמה דקות של תהילה בקרב מקובלי השכבה. סרטים בוגרים המציצים אל מציאות דואבת.

היו הרבה סרטים שעסקו בסוגיות חברתיות, לא רצית לגעת בנושא כזה?

"בהתחלה התקשינו בכל התהליך של מציאת רעיון ולא ידענו באיזה נושא חברתי לעסוק. אני חושבת שגם הסרט שלנו עוסק בנושא חברתי - בסרט ילדה מקובלת מכתיבה לכולם את החיים אבל בסוף האהבה מנצחת, אני חושבת שבהחלט נגענו שם".

מי היה הפייבוריט שלך?

"קשה לי להגיד", היא מחייכת במבוכה, "אהבתי את כולם, כולם עסקו בנושאים שונים ומגוונים. גם שיחקתי בסרט 'שש שנים', אז בכלל אני מתקשה להחליט".

מה את מתכננת לעשות בעתיד?

"אני מתכננת ללמוד קולנוע, להישאר בתחום וגם לשלב את עולם המשחק, כי אני מאוד אוהבת את שני התחומים: גם לשחק וגם להישאר מאחורי הקלעים".

 

"מגמת הקולנוע קיימת מזה מספר שנים ומתחילים אותה בכיתה י'", מספר רכז מגמת התקשורת בתיכון, עידו אשד, "לומדים את כל מקצועות הקולנוע: כתיבת תסריט, צילום, עריכה, בימוי. הלימודים מתחילים בתשתית ומגיעים עד לסרטי גמר של כרבע שעה שהתלמידים מפיקים בעצמם. במסגרת הלימודים, התלמידים מבצעים כל מיני תרגילים כמו בימוי סצנת חיקוי מתוך סרט קיים, הם עושים וידאו קליפים קצרים וגם מתעדים פעילויות ואירועים שיש בבי"ס ובקהילה כמו את 'מרוץ לנופל' שמתקיים בכל שנה. המגמה מתעדת גם במסגרת של סרטים דוקומנטרים ומעבר לזה מפיקים סרטים בכל מיני ז'אנרים כמו אימה, קומדיה ודרמה המורה המעשי רוני גמר מלווים וחונכים אותם כדי שיגשימו את חזונם האישי".

 

ישנם קווים אדומים? קרה שהיה סרט שלא הסכמתם לשדר?

"לא, לא יצא לי לצנזר תכנים. יכול להיות שתהיה לי ביקורת על רמת העשייה אז קורה שנכשלים אבל לא בגלל תכנים. המקרה האחרון שרמת העשייה הייתה נמוכה היה לפני שלוש שנים. זה פרויקט שהם מבצעים בשמחה ומתייחסים אליו ברצינות גמורה ואף לוקחים אותו כמשהו להמשך, לצבא או ללימודי י"ג –י"ד".

מה היה ייחודי בסרטי הבוגרים של השנה?

"היו מס' סרטים חברתיים כמו של תיעוד התפוררות הקן של הנוער העובד והלומד, סרט אחד התעסק בקונפליקט בין אורח החיים החילוני והדתי כאשר יש סיפור אהבה בין צעירה חילונית ליברלית לבין בחור דתי שבא ממשפחה שמרנית. סרט אחר שנקרא 'חברות וסמים אחרים' תיעד את המציאות החברתית שבה כדי להיות מקובלים, הצעירים עוברים על כל מיני כללי מוסר, בסרט יש מישהי שמשתתפת במסיבות של סמים ואלכוהול וגם שוכבת עם מישהו כדי להיות מקובלת".

מה ייחודי בסרט הזוכה?

"מדובר בצוות של בנות פרפקציוניסטיות, חרוצות מאין כמוהן, שמהרגע הראשון של הלימודים הן ביצעו כל מ/שימה שקיבלו במהירות שיא. טל, חוץ מהיותה במאית, גם משחקת בסרט אחר, והפיקה סרטון תדמית למגמה. ידה בכל. מה שמייחד את הסרט שלהן שהוא מאוד אסתטי מבחינה קולנועית, הצילום מאוד מוצלח, העריכה מאוד נכונה, יש משחק טוב של כל השחקנים. הסרט שלהן הוא דרמה קומית רומנטית שמספרת סיפור אהבה של שני ילדים שנפגשים שוב כתיכוניסטים".

לא העדפת לבחור כמצטיין סרט בעל אמירה חינוכית?

"בחרנו עוד אחד כמצטיין, למעשה, יש לנו שניים. לסרט של טל, 'תקשיבי ללב שלך', יש מבע קולנועי מאוד מוצלח ולסרט השני, 'חברות וסמים אחרים' יש אמירה חברתית מאוד נוקבת".

הסרטים, מספר אשד, יישלחו לתחרויות שונות בארץ, "אני ממליץ לכולם לצפות בהם ביוטיוב ובמהלך חודשי הקיץ. הסרטים ישודרו בערוץ המקומי, 98, כדאי לכולם לראות". 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה