נותנים יד לדמוקרטיה



יובל, בנה של חברת המועצה רונית ארנפרוינד כהן, מנהל את ביה"ס הדמוקרטי בערד, היחיד באזור הדרום המוכר ע"י המדינה. בשנים האחרונות בי"ס נקלע לקשיים כלכליים וכעת הוא מבקש את עזרתם כדי להמשיך ולנהל את המוסד החשוב

 מאת: טלי בנדו לאופר

 

"ישנם רק 25 בתי ספר דמוקרטים בארץ, עד השנה בי"ס 'קדם' היה היחיד באיזור, וכיום הוא היחיד שמוכר ע"י המדינה בדרום. חשוב שהוא ימשיך לפעול, אנחנו נלחמים על כל יום", אומר מנהל בי"ס "קדם" בערד יובל ארנפרוינד כהן (31).

 בית הספר שנפתח לפני 16 שנים מצוי בשלבי הסיום של תהליך הפיכתו ממוסד חינוך "מוכר" (חצי-פרטי) למוסד חינוך "רשמי" (ציבורי). בשל התהליך הופסק התקצוב ממשרד החינוך ב-1.9.15 אשר מהווה 50%  מתקציב בית הספר. "למרבה האירוניה", אומר ארנפרוינד כהן, "המעבר לבעלות המדינה, שעתיד לשדרג את התמיכה בנו, עומד לגרום לקריסת ביה"ס. נגמרו לנו המשאבים לממן את פעילות ביה"ס וגם השיפוי העתידי המובטח מהמשרד על החודשים שעברו לא עוזר לנו כרגע".

לפני 16 שנים הוקם בית הספר ביוזמת הורים ואנשי חינוך שביקשו מוסד חינוכי דמוקרטי בדרום. עד לשנת 2006 היה ביה"ס בבעלות הקהילה ובשנה זו קיבל את רישיון משרד החינוך והחל לקבל ממנה תקציב כשלוש שנים מאוחר יותר, על פי ארנפרוינד כהן. "בשנים הראשונות ביה"ס קיבל סיוע של הסוכנות היהודית, העובדים עבדו חצי בהתנדבות. מאז שאני הגעתי לפני שלוש שנים החלטנו לבקש להכניס בתי ספר ייחודים כמו שלנו לחינוך הרשמי, וכך בעצם לקבל ממשרד החינוך תקציב גדול יותר, כמו שכל בית ספר אחר מקבל. שבית הספר יהיה בבעלות משרד החינוך, עיריית ערד ושל הקהילה. מסתבר שזה תהליך ארוך ומסובך יותר ממה שחשבנו, ובדרך אליו לא מקבלים תקציב. בשנתיים האחרונות זכינו בתמיכה של מחוז דרום, אבל כרגע אנחנו זקוקים לסיוע כדי שבית הספר יישאר פתוח, איננו יודעים מתי התהליך יסתיים ונקבל תקציב".

כדי לשרוד את החודשים הקשים פתחו ארנפרוינד כהן וחבריו בקשה לתמיכה בביה"ס דרך אתר Headstart  בו יכול הציבור לסייע להם כספית ובכך להשאיר את שערי ביה"ס פתוחים למען  75 תלמידיו. הם מנסים להגיע ל-80,000 שיוכלו לקיימם בכבוד, כשכרגע הסכום שגייסו עומד על 2,305 שקלים. ניתן לתרום כל סכום ומכל תרומה תצאו נשכרים שכן ישנה תשורה: בתרומה של 25 שקלים תקבלו תודה והערכה מכל צוות בית הספר ותלמידיו, 70 שקלים יזכו אתכם בחולצה מקורית בעיצוב התלמידים ואם תתרמו 10,000 שקלים תקבלו חברות בפרלמנט ביה"ס עם זכות להצביע על מדיניותו, שכן בבי"ס דמוקרטי מחליטים על הכל יחד, כל המתנות שתמצאו בפרויקט הן באדיבות הורי התלמידים ותומכי בית הספר כסמל לאהבתם, הערכתם ורצונם הגדול שבית הספר יפעל וצוותו יתקיים בכבוד.

אז קצת על מיהו בי"ס הדמוקרטי "קדם", מוסד בו התלמידים מעורבים בבחירת מקצועות הלימוד, דבר היוצר לטענת המחנכים, למידה משמעותית מתוך חדווה ותאבת ידע.

בקדם כל בני האדם שווים: ״קדם״ הוקם בשנת 2000 על ידי קבוצת הורים מסורים וחלוצים מלאי שליחות ואהבה. לכל אחד מחברי הקהילה, תלמידים, הורים וצוות בית הספר, יש זכות הצבעה שווה בישיבות הפרלמנט בהן מחליטים על מדיניות בית הספר והתלמידים בוחרים כיצד לנצל את זמנם במשך היום. על ידי התנסות בדמוקרטיה על בסיס קבוע, התלמידים לומדים להתבטא, לשכנע, להתחשב ולנהוג בהגינות.

בית ספר ללא אלימות: ערכי השוויון, הקבלה והשותפות מייצרים סביבה בה הילדים מרגישים בטוחים ושייכים, מה שמפחית את האלימות באופן דרמטי. תמיד קיימות מריבות ובעיות, אולם הילדים שלנו לומדים לפתור בעיות בשיחה ו/או בגישור (בעזרת המבוגרים) ומסתייגים מאלימות ככלי או כשפה.

"מול עיריית ערד", מספר ארנפרוינד כהן, "נחתמה העברת בעלות אך התהליך מול משרד החינוך הוא שלוקח זמן".

עיריית ערד לא מתקצבת אתכם בינתיים?

"למען האמת, אין שם ממש כסף לעזור לבי"ס ומבחינה חוקית, ראש העיר לא יכול לתת רק לבי"ס אחד, בגלל שיש אוכלוסיה חרדית גדולה הוא צריך לסייע לעוד בי"ס מיוחדים. בערד מכהן כיום ראש עיר שיכול להוביל את העיר למקום אחר. הוא לטובתו ונמצא בקשר ישיר עם החשב של משרד החינוך לגבי התהליך, זה מאוד חשוב לו. ביה"ס שלנו זה חלק בלתי נפרד מחזון העיר זה  כלי למשוך אנשים לעיר, כי זה האופציה היחידה בדרום לחינוך דמוקרטי".

כמה מתקצב משרד החינוך בתי ספר מוכרים כמו שהייתם, ורשמיים כמו שאתם הופכים להיות?

"ההבדל הוא עצום. קיבלנו בין 7-8,000 לשנה לילד ובאחרים מקבלים כפול ויותר מזה".

מספטמבר אינם מקבלים מימון ומצליחים לשרוד מתרומה וגביית הורים שנעשתה במרוכז, אך הכסף הזה נגמר. "אנחנו כרגע יורים בכל התותחים כדי להמשיך ולהתקיים".

 

ארנפרוינד כהן הגיע לנהל את בית הספר ממש במקרה, אך כידוע אין מקריות בחיים. "למרות שלמדתי משפטים וממשל, בהמשך הדרך החלטתי ללמוד חינוך ועסקתי בזה. הכרתי כמה תכניות שקשורות בחינוך להכשרת מורים, עבדתי כמורה בנתניה ואיכשהו הגיע אלי מישהו שיש לו ילדים שלומדים בביה"ס. הייתי רק בן 29 והוא סיפר שהם מחפשים מנהל, חשבתי שאני צעיר אבל החבר עודד אותי, ואמר שחבל שאני לא אלך על זה. גרתי ביפו ונסעתי לראיון עבודה בערב, עזבתי מעגל חברים מיבנה, את המשפחה ביבנה, ואמרתי לעצמי שאם מקבלים אותי - אני הולך על זה. בסוף היו ממש בחירות, הצוות, הילדים וההורים בחרו את המנהל יחד. הודיעו לי שנבחרתי ותוך חודש הייתי שם. ההתעסקות בחינוך זה לא רק מהמקום של להיות מורה אלא להיות יזם ותפקיד המנהל נורא מתאים".

ומה אמא אומרת על העיסוק בחינוך?

הוא צוחק. "נראה לי שהיא בסדר עם זה".

 

רוצים גם אתם לתרום לבית הספר? לחצו על הקישור הבא או חפשו בגוגל "שומרים על בית הספר בערד".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה