עליית הסדרה "גיבורים" הערוץ 10 שפכה אור על תפקידו של הכבאי, או בשמו החדש - לוחם האש. אבל מה שבשבילנו נראה כמו תכנית ריאליטי אמיתית, בשביל לוחמי האש זו המציאות היומיומית של העבודה. אחד מהם הוא ליאל נואה, שסיים השבוע קורס מפקדי צוותים

בטקס חגיגי אשר התקיים בסופ"ש האחרון בגני תקוה, הגיעו אל סיומם 3 קורסי מפקדי צוותים. שלושת הקורסים התקיימו במקביל בשפרעם, אשדוד וראשל"צ ונמשכו שמונה שבועות, שבהם זכו החניכים להכשרה בתחומי הפיקוד, השליטה וארגון זירת אירוע. בסך הכל, זכו לעמוד על מגרש המסדרים 144 חניכים, מתוכם שלוש נשים אשר ענדו את סיכת מפקד צוות כיבוי. בין המפקדים החדשים נמנה גם תושב יבנה, ליאל נואה בן ה-29, שמזה כשנה גם משמש כדובר תחנת רחובות.

"בכל ארוע אליו אנו יוצאים יש מפקד צוות שהוא הראשון לתת תמונת מצב", מתאר נואה את תפקידו של מפקד הצוות. "גם אם זה כניסה לבית, חילוץ או שריפת קוצים, כל פעולה מחייבת נוכחות של מפקד צוות. זה למעשה פיקוד על צוות כבוי וצוות חומ"ס לפעולות חירום, כיבוי שריפות, הצלת נפשות, הצלת רכוש, טיפול באירועי חומ"ס ופעולות חילוץ והצלה. כמו כן מפקד הצוות מבצע הערכת מצב בהגעה למקום האירוע, מזעיק כוחות כיבוי נוספים באם יש צורך, אחראי על דיווח שוטף לתחנה על פי הנהלים, בדיקת מוכנות וכוננות צוותי הכיבוי והציוד וכן אחריות על החזרת רכב הכיבוי לכשירות בתום האירוע".

לאחר השחרור עבד נואה בחברות ענק כאינטל ורפאל, אך משנחשף למכרז בו נקלטו כבאים חדשים החליט ללכת על זה בכל הכח. "תמיד עניין אותי להצטרף לכיבוי", מתאר את המניעים להצטרפותו לכב"ה. "היה מכרז גדול אחרי אסון הכרמל. הגשתי, עברתי מבחנים קשים וברוך השם עברתי. היום זה הפך להיות מקצוע מאד מבוקש ועל כל 100 תקנים שמתפנים, ניגשים 10,000 מתמודדים".

זה לא בהכרח דבר רע עודף ביקוש.

"בהחלט לא. הביקוש הרב מאפשר לנו קליטה של אנשים איכותיים ביותר, הטובים שבטובים, מה שמשדרג את כל מערך הכיבוי הארצי, מבחינת השירות, הטיפול והיחס".

לפני 5 שנים הגיעה משפחת נואה ליבנה מבירת הנגב,באר שבע. לפני כשנתיים התחתן ליאל ובסך הכל מאד אוהב את יבנה. "אנשים לא יודעים להעריך את מה שיש להם פה", אומר, "נכון שתמיד יש מה לשפר, אבל בסך הכל זו אחלה עיר".

איך התחברת לתפקיד הדובר?

"תחנת רחובות היא תחנה שעובדת מאד קשה ועניין הדוברות לא היה כל כך מפותח בה. כשאין חשיפה ופרסום לתחנה אז היחס הוא בהתאם. הציק לי שיש הרבה אירועים שאנחנו מטפלים בהם ואין להם חשיפה ואנחנו לא בתודעה אז התחלתי לעזור לפדידה שטיפל בזה, ועם הזמן לקחתי את זה על עצמי".

אתה מרגיש שהתכנית "גיבורים" משפיעה על דעת הקהל לגביכם?

ההשפעה של התכנית עדיין לא הכי מורגשת ואני חושב שזה עדיין בתהליך של עיכול. אבל אין ספק שהאזרח פתאום נחשף להרבה דברים. כב"ה זה לא רק אש, זה גם חילוץ, הצלה וחומרים מסוכנים ואנשים שלא הכירו, מאד מופתעים".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה