"תגידו לי שהיא חיה ואיפה לקחתם אותה"



ביום שלישי הקרוב תעלה בהיכל התרבות בעיר ההצגה "חטופים" המספרת את סיפורן של משפחות רבות יוצאות תימן, שילדיהן נעלמו בנסיבות מסתוריות בתחילת שנות ה-60. אחת מהן, לאה ג'רפי מיבנה, מספרת את סיפורה האישי העצוב והמתסכל

בשנות החמישים עם עליית יהודי תימן, המזרח והבלקן לישראל, נפוצו שמועות על היעלמותם של ילדים מתוך המעברות, בתי חולים, ומוסדות רווחה. להורים נאמר כי הילדים נפטרו. לימים קיבלה   פרשייה עלומה זו את השם "פרשת ילדי תימן החטופים". עדויות, סיפורים, תמונות, וכתבות תחקיר ופועלם של אנשים כמו הרב עוזי משולם ועמותת עמר"ם, הובילו לעליית הנושא על סדר היום. ועדות חקירה רבות דנו בפרשה, אך המסמכים נאסרו לפרסום עד שנת 2066 (רק בעוד 50 שנה!)  ועדיין רב הגלוי על הנסתר, ורבים השותקים בנושא. 

 

בשנת 1949 כשהייתה לאה ג'רפי ילדה בת 5, עלתה ארצה מתימן במסגרת מבצע "על כנפי נשרים" והתיישבה ביבנה. היא התחתנה בגיל 17 ולאחר כשנתיים בשנת 1963, נכנסה להריון ראשון וילדה בבית יולדות ברחובות בת בכורה, יפה ובריאה. את אותו השבוע, ומה שמלווה אותה מאז, לא תשכח לאה לעולם.

"ילדתי בת מקסימה ויפה", נזכרת לאה ודמעות בעיניה. "3 לילות הייתה איתי, הנקתי אותה, כל המשפחה באה לבקר, התלהבו ממנה. בבוקר היום הרביעי הביאו לכולם את התינוקות להנקה ורק לי לא הביאו. התחלתי לשאול כל מי שעברה איפה הבת שלי וכל אחת העבירה את האחריות למישהי אחרת. הזמן עבר והתחלתי להתרגז עד שבערב בעלי בא ואמרו לנו שהיה לה מום בלב ולקחו אותה לקפלן. למחרת אמרו לנו שהיא מתה ואנחנו האמנו".

 

לא ביקשתם לראות אותה?

 

"בטח שכן, ביקשנו לראות אותה ולקבור אותה. הם אמרו שהם יעשו את זה ואנחנו יכולים ללכת הביתה. זה כמו שמרדימים כלב אצל הווטרינר, משאירים והולכים. לאורך השנים התחלנו לשמוע מחברים וקרובים שגם להם קרה אותו הדבר בדיוק, ואז הבנו שזה לא היה מקרי ואולי בכלל הבת שלי לא מתה".

 

את באמת חושבת שהיא לא מתה?

"עד היום אני חיה עם ההרגשה שהבת שלי חיה ובת 53 היום. מדי פעם אני נזכרת בה וחושבת עליה, כשאני רואה מישהי שדומה לבנות שלי אני מתעכבת, בוחנת, חושבת אולי יש איזשהו סיכוי שזו הבת שלי, אבל אין לי אומץ לגשת ולשאול".

 

ואם היית יודעת איפה היא?

"יש לי רק בקשה אחת למדינה. תגידו לי שהיא חיה ואיפה לקחתם אותה. אני לא מחפשת להעניש אף אחד, רק לבוא לתת לה חיבוק ולהגיד לה שאני אמא שלה. שהיא תחליט אם היא רוצה להכיר את המשפחה הביולוגית שלה או לא".

 

ניסיתם לחפש אותה?

"כן ודאי שניסינו. דיברנו גם עם צופית גרנט אבל אין לנו קצה חוט. אין מספר ת.ז אין זיהוי, או תיעוד כלשהו, היא לא רשומה בשום מקום, לקחו לי אותה בריאה ושלמה ולא השאירו לי שמץ של זיכרון".

 

המחזה "חטופים" הוא הראשון המביא לבימת התיאטרון את הסיפור המשפחתי האנושי והעצוב של משפחה אחת מבין אלפי משפחות שילדיהן נחטפו, ושחיפושיהם אחר שני בניהם התאומים נמשכים עד היום.
השחקן והבמאי יואב לוי, (תמונות יפואיות, רמזור, שיר השירים ושעשועים, הופה היי) שרכש לו קהל רב ואוהדים בתחום הסטנד-אפ והקומדיה,  מעלה לראשונה  דרמה חברתית-פוליטית נוקבת המתבססת על סיפורי העלמות של ילדים ממשפחתו ומשפחת אשתו. 

 

חטופים 
דרמה משפחתית המבוססת על מקרה אמיתי
של משפחה המחפשת אחר יקיריה עד היום   

כתיבה ובימוי: יואב לוי, יעוץ אמנותי: שלמה טולדו
הפקה: תיאטרון אורידו, הגברה ותאורה - דבי קול, ייעוץ מוסיקלי - יוחאי ג'רפי
תמונות: אולפני רחובות

משתתפים: יואב לוי, שלמה טולדו, 
דינה חרדון, עדי היבה (טסמוט) וכוכי שוספי ישעיהו

 

כרטיסים במחיר 90 ₪. ברכישה מראש  70 ₪

היכל התרבות יבנה

יום שלישי 20.9.16 בשעה 21:00 כרטיסים 08-9320000


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה