"נכריז מלחמה"



תושב יבנה אלי בוסקילה יצא בתחילת החודש לצעדה מבית ראש הממשלה בקיסריה למעון ראש הממשלה בירושלים, זאת כמחאה על מצבם הכללי של כי ישראל, בהם אף הוא כלול

מאת: טלי בנדו לאופר

צילומים מאלבום פרטי

 

"הכי קל לשבת בבית ולהגיד 'אני מסכן, קשה לי'. אלו דברים שלא ישמעו ממני, אני קם ונלחם עד שהנכים בישראל יצליחו לחיות קצת יותר טוב. אנחנו נלך, נפגין ונזעק. נפעל מכבשים על מי שצריך בממשלה ונכריז מלחמה. יש נכים שלא יכולים לזעוק אין להם פייסבוק או מחשב, בקושי יש להם מה לאכול אז אני זועק בשמם. אני הקול שלהם", אמר השבוע תושב יבנה אלי בוסקילה.

ב-1/11 יצא בוסקילה, נכה על כסא גלגלים, מלווה במספר פעילים חברתיים נוספים לצעדת מחאה על מצבם הכלכלי של הנכים בארץ מבית ראש הממשלה בקיסריה עד למעונו בירושלים. במסעו, שהסתיים ביום ראשון השבוע, עבר בגבעת עמל, בת ים, ראשון לציון, לוד ועוד.

"יצאתי עם מספר פעילים שזה בדמם וגם עם ויקי קנפו שמוכרת לכולם ממאבק האמהות בשנת 2003", הוא סיפר השבוע, תשוש ואף פצוע מהמסע הארוך שעבר. "עשינו את המסע כי אי אפשר לשתוק יותר למצב הזה שנכים נזרקים מביתם, הופכים להומלסים, עד מתי נקבל את קצבאות המוות הללו?"

"נכה במדינת ישראל מקבל קצבה בת 2,342 שקלים. בהנחה ואינו מקבל קצבת שארים או סיוע כלשהו, זה הכסף שאיתו הוא אמור להסתדר, וזה לא מספיק לכלום. כיום ישנה הצעת חוק של ח"כ נאווה בוקר שהתחלתי לקדם יחד עמה, אני נפגש איתה ורואים מה לעשות, שר האוצר מתנגד לה, חוץ ממנו כולם בעד והיא תקדם נכים, ועל זה הצעדה בעצם".

מה הצעת החוק?

"כל מי שלא מקבל פנסיה ביטוחית ממעסיקו הקודם יהיה זכאי להשלמת הכנסה. כיום יש רבע מיליון נכים בישראל, מתוכם 189,000 שחיים רק מהסכום הזעום הזה, מ- 2,342 שקל. מכל הרבע מיליון מי שמקבל פנסיה ביטוחית לא יהיה זכאי לתוספת שתזכה אותו סך הכל בשכר מינימום שהוא 4,825. בנוסף, ההצעה דורשת תיקון לחוק לרון שכיום פוגע בנכים שיוצאים לעבוד, קצבתם נפגעת, מקצצים בה והם נשלחים לועדות חוזרות".

מצבו של בוסקילה (51), גרוש ואב לילדה שונה במקצת מאחר והנו מתקיים בנוסף לקצבת הנכות גם מקצבת שארים וזכאי לסיוע בשכר דירה.

"כיום אני משכיר דירה ב-4,000 שקלים. אני מרים טיפה טיפה את הראש בגלל שיש לי קצבת שארים, אני כל הזמן מצמצם בכל מיני דברים כדי לגמור את החודש. עד 2012 גרתי במרתפים, הרופא אסר עלי לעשות זאת, העובש וחוסר החמצן השפיעו לי באופן קשה על הבריאות, הייתי מאושפז הרבה בבית החולים, לא יכולתי להרשות לעצמי דירה ראויה ונגישה".

אל כסא הגלגלים רותק בשנת 2009 מאחר והנו סובל ממחלת מעיים קשה שעירבה את מפרקי גופו.

אני סובל ממחלת מעיים שפגעה לי במפרקים באופן קשה, אני נכה מ2002, רותקתי לכסא גלגלים ב2009. "משנת 2002 אני נכה ומבחינתי בריאותית אסור לי לעבוד. קודם הייתי מנהל שיווק וכעת אני מנצל את הידע והניסיון שלי לקדם את מצבם של הנכים בארץ".

 

איך היה המסע? דרך לא פשוטה לעבור בכסא גלגלים

"נכון, זה היה קשה מאוד, נסעתי על קלנועית והייתה לי בעיה של זרימת דם ברגליים. באזור בת ים התהפכתי איתה בגלל אבן, נשברה לי הקלנועית ונפצעתי ביד. קל זה לא היה בכלל, אבל הייתה לי אג'נדה, לזעוק את זעקת הנכים, שלא יזרקו לרחוב. צעדתי עם חברים נכים ואחד מהם התמוטט ופונה לבי"ח".

איך הסתדרתם בעת המסע? כיצד ישנם ואכלתם?

"בגלל שחורף וקשה לישון בחוץ, התארחנו אצל נכים או אנשים טובים שפתחו את ביתם. היו גם אזרחים שהביאו לנו אוכל, אני אישית אכלתי בכל יום שתי עוגיות ומעט שתייה כי גם פחדתי שיהיו לי צרכים לא בביתי, כשהייתי קרוב הביתה חזרתי לישון בבית וקמתי בחמש בבוקר להמשיך בדרך".

היו אנשים שהצטרפו אליכם בדרך? איך היו התגובות?

"בנתניה והרצליה הגיעו במיוחד למקום ונתנו לנו ארוחות יפות, הרבה גילו הזדהות. בחדרה הצטרפו פעילים, בירושלים הצטרפו המון אנשים, הגיע אוטובוס מבאר שבע להצטרף, בסיום היינו כ-50 אנשים, לא מעט".

 

 

נעשו מחאות וצעדות בעבר, חלקן הגדול לא הניב דבר, למה אתה חושב שהפעם זה יהיה שונה?

 

"כי צריך לנסות. אני לא מרחם על עצמי, אני לא טיפוס כזה. מאז שהפכתי לנכה אני לא מרחם על עצמי, אני קיבלתי החלטה להילחם למען נכים. לתרום מניסיוני, אפשר להשיג דברים לא ניתן לומר שלא השגנו כלום, אבל על הקצבאות צריך להמשיך להילחם. נפעיל מכבשים על שר האוצר, נעשה עוד הפגנות ונכריז על מלחמה. כרגע אני מתאושש מהצעדה כי זה לא היה קל, אבל אני אמשיך בשבוע הבא, אני אפגש עם פעילים חברתיים כי המאבקים בארץ סה"כ דומים, אני לדוגמא, גם מחוסר דיור ובגבעת עמל שמוחים על הדיור, יש נכים, אז אפשר להתאגד. יש נכים שלא יכולים לזעוק, אז אני זועק בשמם. אני הקול שלהם. אני מבקש להודות לבני, אבישי, חיים, לורי, אורלית והחברים מגבעת עמל שצעדו איתנו את הדרך".

 

כשהגעתם למעון ראש הממשלה, קיבלת ממנו או מעובדיו תגובה?

"לא הייתה שום תגובה. הגענו לבית, הקמנו אוהל, כעת יושבת בו ויקי קנפו, עשינו רעש ברמקולים, ביקשנו מאנשים לתמוך, אבל תגובה או התייחסות מראש הממשלה לא קיבלנו".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה