"אבנה עיר חדשה ולא אשאיר אף אחד מאחור"



פעמיים בשנה מגיע עורך 'יבניתון' ללשכת ראש העיר לשיחה פתוחה ומעמיקה הנוגעת בכל הנושאים שעל סדר היום הציבורי. והפעם, פינוי בינוי והמחיר למשתכן, הטלטלה בקואליציה, הפשיעה בעיר, מפגעי הריח, המהפיכה בספורט ואיך לא, ההתמודדות הקרובה לראשות העיר. ראיון חג מיוחד

צילום: חגי חסדאי כהן

בשנים האחרונות מדברים הרבה על התחדשות עירונית. בוא נעשה סדר ונבין איפה עומדים הדברים נכון להיום.

"אין פתרון אחר לשכונות הוותיקות ביבנה אלא בשני מסלולים. תמ"א 38 שמתאים רק לחלק מהמבנים ואנו עושים מאמצים להקל על הדרישות, אך יתר המבנים חייבים בפינוי בינוי אם אנו אכן רוצים לצאת מהמצב הקיים היום. זה לא רק שיפור חייהם של התושבים אלא ביטחונם שמונח על הכף".

מה בעצם הגורם שקובע עם פרויקט יאושר או לא?

"קיים מפתח המרה שבנוי על האפשרות שהפרויקט ימומש. התושבים חותמים על הסכם עם יזמי הפרויקט באופן ישיר ואנחנו צריכים רק לאשר תכנון וביצוע, אמורים לוודא שהתושב יקבל את דירתו בסופו של דבר ואם מותחים את החבל ויוצרים סיכון גדול ליזם, יכולה להיות משמעות של התחלת הפרויקט והיתקעות, גם בשלב שהאנשים כבר הוצאו מהבתים והבתים נהרסו. זה אחד הדברים שאנחנו חייבים לקחת בחשבון".

החלק שלכם הוא רק בדאגה לדיירי אותה שכונה?

"גם, אבל לא רק. הדבר האחר זה לוודא שאכן העיר משנה את פניה. הקביעה של לגבות היטל השבחה, כן או לא, תלויה בתקנה 21 בבחינת הרווח הקבלני שנקבע בין 25%-30% ועל פיו מתנהלת גם הוועדה המחוזית לתכנון ובניה. הדו"ח שהגשנו עפ"י הערכת שמאי עומד על 13.9% ואנחנו לא יכולים לסכן את העניין הזה יותר. הטלת היטל השבחה יוריד את הרווח הקבלני ל-10% ויציב את כל הפרויקט בסיכון".

למה שהקבלן יסכים לקחת על עצמו סיכון כזה?

"ניהלתי מו"מ עם היזמים אשר הבהירו כי קיימים קווים אדומים וחצייתם תבטל הפרויקט, זאת למרות שאנחנו מתנהלים כבר 5 שנים. יחס ההמרה הוא 1 ל-5 ונקבע בוועדה המקומית בה כולם הצביעו בעד הדבר. במקרה ישנם היום חברים הטוענים שהם מייצגים את השכונות הוותיקות. הם גם היו חברים בוועדה שאישרה בזמנו את היחס הזה".

אתה אומר שחברי מועצה מסוימים, הם אלו המעכבים תחילת הפרויקט?

"הצביעות הזאת - צריך שיהיה לה גבול. אדם צריך להסתכל על פניו במראה, כי יכולתי לבוא לתושבים ולומר שאני יורד מהעניין הזה כי 'יש חברי מועצה שתוקעים את הפרויקט ותפנו בבקשה אליהם'.  התחייבתי בפני תושבי השכונות הוותיקות להעניק איכות חיים אחרת, כל מה שקשור לתשתיות, כבישים, מדרכות וכו' עשינו ועוד נעשה. נשאר לטפל במעטפת הבניין וזה צריך להיעשות במסגרת פינוי ובינוי, אין אפשרות אחרת.

חבל שהרבה מאד אנרגיה וזמן הולכים על מנת לטפל במכשולים שאלו שאמורים לטפל בשכונות הוותיקות מציבים בפנינו".

אז איפה זה עומד עכשיו?

"זה יעלה לישיבת המועצה (הראיון נערך לפני ישיבת המועצה השבוע שאישרה את קידום הפרויקט, א.צ) כאשר הנתונים מונחים על השולחן. מי שירצה להצביע נגד שילך להסביר לציבור. אם זה לא יעבור, הפרויקטים האלה מחוסלים. ביום שדבר כזה יתרחש יהיה סחף לכל הפרויקטים. לדוגמא, פרויקט של רחוב האלון אושר בזמנו ללא היטל השבחה ועובדה היא שעדיין לא התחילו בבנייה".

אתה אומר שיש סיכוי שהשכונות הוותיקות לא יזכו למענה?

"התחייבתי שאבנה עיר חדשה ולא אשאיר אף אחד מאחור. בשנים הקרובות כל השכונות בעיר תזכנה לשינוי בשני הנתיבים שהוזכרו, פינוי-בינוי ותמ"א 38. קיימות הרבה תכניות שרצות כרגע. העיר תצופף יותר, זה נכון. אבל אנחנו גרים בעיר ולא בכפר. אתה לא יכול לחיות בעיר ולחפש תנאים של כפר".

מעבר לעניין שציינת, כיצד משפיעים כל השינויים שהיו לאחרונה בקואליציה?

"לקואליציה יש משמעות של הליכה יחדיו והצבעה יחדיו. אף נושא לא עולה לישיבת מועצת העיר בלי שנידון בישיבה מוקדמת של חברי הקואליציה בה אנחנו מדברים, חושבים יחד וגם מתווכחים. לא נמנע מאף אחד להביע את דעתו אבל לא תמיד מתקבלת כל דיעה שעולה שם".

אז מה היה באמת הרקע לעזיבה?

"לדעתי זה היה הזמן שהוחלט מראש שכדי לפרוש ולהתמודד לבחירות. 'הטריגר' היה עניין מיקומו של בית ספר דתי חדש בשכונת נאות רבין. אכן, דרשתי בתחילה שביה"ס ימוקם בסמוך לחטיבת גבעתי כי סברתי שהדבר יכול לסייע לנו להביא לשם תלמידים גם מאזורים אחרים. משרד החינוך החליט שאין טעם לפתוח בית ספר חדש ובכך לפגוע ולרוקן את בתי הספר האחרים הקיימים בעיר. בדקתי את הנתונים והבנו שבשכונה בקושי תהיה כיתה אחת או שתיים עם מנהל וסגל. לצערי התקיימו דיונים מחוץ למסגרת הקואליציה, חברי קואליציה נפגשו בחוגי בית ושידרו שם שצריך לעשות והתחייבו בפני הציבור. אתה לא יכול לפעול במסגרת קואליציונית ובמקביל אתה תוקף את מה שראש העיר מציג מבלי שאתה מתייעץ איתו קודם. חלקם התייעצו וקיבלו תשובות מספריות".

ומה נגמר עם זה?

"בשנת הלימודים הקרובה אני פותח בי"ס ש'מתנחל' בבי"ס אחר לתקופה של שנה, שבבי"ס זה יהיה מנהל מטעם משרד החינוך וצוות מזכירות שהעירייה צריכה לממן ותהיה בו כיתה אחת ואולי יצמח בשנה הבאה. על הרקע הזה אנשים שברו כלים. קמו שלושה אנשים והלכו. לדעתי זו עילה נבובה".

כמה זה משפיע עצם זה שהאופוזיציה מונה 6 חברים?

"כפי שהתחשבתי בדעתו של כל חבר קואליציה או אופוזיציה והגבתי על זה בדיונים אני נוהג הלאה. שום דבר שאני לא רוצה שיעבור לא יעבור. ולמה? כי אני עובד ישר. אין משחקים. אני לא אוהב שמנסים להסיט אותי לכל מיני כיוונים. לא למען זאת נבחרתי. ישנם כאלה שחושבים שאנחנו עדיין בשנות ה-80 או בשנות ה-50 כאשר אנחנו כבר מזמן לא שם. גמרנו עם חברים מביאים חברים, זה לא עובד".

ואיך ההתנהלות היומיומית מולם?

"התייחסות לבני אדם הינה חובה שאין בילתא, רמת ההתייחסות תהיה תמיד תואמת לרצינות הנושא. מועלות בעיות במשקל של מוץ ברוח. שאילתה בעניין מיקום ספסל ראויה לדיון במועצה העיר? או הצעה לגייס פקחים לא יהודים בשעה שהחוק מאפשר העסקת פקחים שלנו. רצינות הנושא כרצינות יוזמו".

בוא נחזור לנושא הדיור ונעשה סדר גם במה שקורה בנאות שמיר.

"ראשית אני רוצה לומר שלא יהיה תושב יבנה שירשם לדיור למשתכן ולא יקבל. אני מעריך שיש לנו היום בעיר סדר גודל של כ-900 כאלה. נרשמו לפרויקט כולו כ-2000 איש מכל רחבי המדינה.  אנחנו הולכים לבנות 2300 יחידות. הנחת העבודה היא ש-400 הדירות המוקצות רק לתושבי יבנה יאוכלסו ע"י תושבי יבנה וישארו עוד כ-450 תושבי יבנה שיתמודדו במסגרת הכללית. צריך לזכור שבטווח היותר ארוך אנחנו מדברים על 10,000 יחידות דיור ומהן 20% שזה 2000 שיעמדו לטובת תושבי יבנה. התכנון הוא שהכל יהיה במסגרת המחיר למשתכן".

איפה באה לידי ביטוי המעורבות של העיריה בפרויקט?

"אנחנו צריכים להבטיח שהבניה תהיה באיכות גבוהה כי אין מוטיבציה לקבלן להשקיע על מנת לאתגר קונים. הקונים קיימים - זה קהל 'שבוי'. באילו חומרים ישתמשו? איך יבנו? האם יש ביקורת על זה של משרד השיכון? המשרד לא מסוגל לעשות את זה ולכן לקחנו על עצמנו לגייס 20 פקחים אשר יפקחו על שימוש בחומרים טובים ובאיכות גבוהה וגם בעניין הזה אנחנו הולכים להקפיד. החלטתי על כך כי לי ברור שאף יזם לא יתאמץ מדי כדי לשכנע קונה ובמקביל ירצה למקסם רווח על ידי הורדת  איכויות. בניגוד לשכונות אחרות זה מתנהל על ידנו מא'-ת'. רק לאחרונה נפתח מכרז ע"ס 150 מילש"ח לעבודות תשתית בלבד".

מדוע זה כל כך יקר?

"האדמות הללו היו בידי מושב בן זכאי ושם השתמשו בהן לא רק לחקלאות כי הוציאו משם חול וקברו במקום זה פסולת בניין. יש כ-40,000 טון פסולת בניין הקבורה באדמה. אם על זה עושים מילוי, הכבישים יקרסו לכן אנחנו מפתחים את הכל, עושים קידוחים בכל השטח כדי להגיע למצב סביר. נצטרך לייבא אדמה מבחוץ בכמות אדירה. תהיה תקופה במהלכה יעברו כל יום 150 משאיות אדמה ביום. המשאיות האלו תגענה בנתיב דרומי, תהיה שליטה ופיקוח צמוד, הנסיעה תהיה בנתיב אחד מוגדר שישופץ בכל ארבעה חודשים".

מתי למעשה יתחילו לבנות שם?

"אנחנו צריכים למסור את השטח לעבודת הבניה בעוד כשנה וחצי מהיום כי עד אז נספיק להניח צנרת לביוב, חשמל, אשפה ולפנות את הפסולת. בינתיים הקבלן שזכה במירב יחידות הדיור ייכנס בעוד כ-8 חודשים מהיום לשטח על מנת להכין את החניונים התת קרקעיים כי עליו לסיים את הבניה בסוף 2019 כשבשנת 2020 יהיה האכלוס של כל השכונה". 

עד אז תסתיים בניית המחלף?

"למעשה זה הולך במקביל למחלף יבנה דרום. בשנת 2019 כבר נוכל לצאת משם לכיוון צפון ולהיכנס מכיוון דרום וב-2020 כבר הכל יהיה גמור. העלות מוערכת ב-380 מילש"ח מתוך זה 200 מיליון אנחנו מממנים מחשבון פרוייקט הסכם הגג כך שיש בידנו גם המעורבות, זה לא רק שמישהו בונה עבורנו אלא אנו מממנים את הרוב ולכן תהיה לנו שליטה. כל מי שיגור בשכונה זו ישתמש במחלף".

 

מתי כבר תהיה הגרלת מחיר למשתכן?

"אי אפשר לעשות הגרלה כי עדיין אין תכניות בינוי של היזמים. רק לאחר אישור התכניות תתקיים הגרלה על מה שקיים. ברגעים אלו אנו נענים לכל בקשה של היזם ומקדמים במהירות את הכל. זה יקח זמן אבל הרבה פחות מאשר בדרך כלל. הקמנו לצורך זה מינהלת מיוחדת שאני עומד בראשה ונעסוק בו זמנית בפיתוח העיר הישנה. כל מרכז העיר יעבור שינוי ונתחיל לראות את זה כבר במהלך השנה הקרובה".

 

בוא נשים את הבתים בצד. מה מתוכנן להיבנות לקהילה?

"הדבר הבא שאנחנו עוסקים בו בשלב מתקדם ואני מניח שנתחיל לבנות במהלך השנה זה הקמה של קריית ספורט אמיתית עם מגרשים, מתקני כדורסל, כדורגל סינתטי, כל נושא האתלטיקה יקבל ביטוי. במתחם שבין בתי ספר האורן והאלון יהיה שטח מגודר ומוגדר, עם שעות קבועות לפעילות ומערכת פיקוח ותחזוקה".

אתה הרבה יותר מעורב בספורט לאחרונה.

"אני יושב לפחות פעם בחודש עם מנהלי הספורט. הספורט זה משאב חברתי יוצא מן הכלל והדבר האחר הוא שזה מצריך משאבים כספיים גדולים לעיר כמו שלנו ותוסיף לזה את התהליך החינוכי והמסגרות שנוצרות סביב לו. לגבי הכדורסל אני חושב שאנחנו נהיה מסוגלים לעלות ליגה השנה. בכדורגל אנחנו בפלייאוף העליון ואם נחזור עם שתי הקבוצות לליגות הגבוהות לאחר בניית המתקנים זה יהיה נהדר".

מינהלת הספורט שהוקמה מוכיחה את עצמה?

"כן. המינהלת מקצוענית, הפיקוח על ניצול נכון של משאבים כספיים מבוצע ע"י צוות שמונה כמעין מועצה ציבורית ללא תמורה. אנשים נהדרים שעושים עבודה מצוינת. המטרה שלי היא להעמיד קבוצת כדורגל טובה מאד המבוססת על צעירי יבנה. כאשר שחקן מקומי משחק בקבוצה בה גדל הוא מחוייב יותר למועדונו ולעירו".

האמת, רואים את התוצאות בשטח.

"עברנו כברת דרך בספורט ואנחנו מקיימים את שהבטחנו, גם העמדנו אולם ספורט מיוחד לענף המאמנט שהתפתח בצורה מצוינת ומהירה וגם תקצבנו את הפעילות, הקמנו אולם כדורסל מתאים לאירוח תחרויות בינלאומיות, חידשנו ושדרגנו את מגרש הכדורסל ועוד".

 

איך להערכתך תשפיע הקמת תחנת המשטרה על הפשיעה בעיר, שלאחרונה חוגגת?

"התחנה אמורה להתחיל לעבוד בחודש מאי הקרוב. אני מאחל לעצמנו שהתחנה הזו תהיה אפקטיבית ותוכל להוריד את מפלס הפשיעה בעיר. לא יכול להיות מצב שבו פורצים לבתי התושבים בעיר ומול זה מציגים לי סטטיסטיקה של ירידה בפשיעה.  אותי זה לא מעניין, כי תושב שביתו נפרץ סופג 100% פשיעה, ואני מצפה לשיפור. מבטיחים לי עשרות שוטרים כי צריך לזכור שאנחנו הולכים על פרויקט בינוי אדיר, יהיו פה מאות פועלים והתנאי שלנו הוא שהפועלים לא יוכלו לשכור דירות. אם ירצו הקבלנים יקימו שטח מגודר ומוגדר באזור הבניה שם יוכלו לשכן הפועלים, אך בשום אופן לא בתוך העיר".

אי אפשר לקיים ראיון בלי לגעת בסוגיית הריחות, שאני חייב לציין כי יש פחות תלונות בנושא.

"ראשית וקודם כל חיסלנו את כל המפגעים בבן זכאי, יחד עם זאת אני לא רואה את הדבר כסופי וכל פעם שזה יתעורר נטפל בו. הדבר השני שהשפיע על כל הסביבה זו הבעירה ברתמים. הוקצו לצורך כיבוי האש 60 מילש"ח והביצוע נמצא בתהליך של מילוי בחומרים שאינם נושמים והריחות לאט לאט נעלמים. היום ישנן הרבה פחות והשלב הבא יהיה חיסול של כל המפגע ושיקום כללי של רתמים בפרויקט שהוערך בכ-600 מילש"ח".

ואם בכל זאת יחזרו הריחות?

"בכל מקרה של פריצת ריחות יוזעק הכונן הארצי של המשרד להגנת הסביבה לטיפול וענישה ועם זאת אנחנו חייבים לזכור כי אנו חיים באזור חקלאי. כאשר מדשנים את השדות בזבל אורגני או כאשר שורפים גזם יהיו ריחות. מי שלא יכול להתמודד עם התופעות של אזור חקלאי קשה לו לגור פה. אבל ללא ספק אנחנו במקום אחר משנה שעברה".

לאחרונה נשמעים קולות שליליים מהמועצה הדתית. מה הולך שם?

"המועצה הדתית מתפקדת כגוף סטטוטורי עצמאי. 60% מהתקציב ממומן על ידי העיריה על פי החלטת ממשלה. מבחינה תפקודית המועצה הדתית עשתה רבות בכל הקשור לבית העלמין, הניהול הכספי שלה קיבל מפנה לטובה, אין גירעונות שם ההיפך הוא הנכון. בכל ארגון קיימים גם כאלה שפועלים לא נכון. יו"ר המועצה הדתית נותן שירות טוב לציבור וזה מה שחשוב בשורה התחתונה".

לפני סיום, מגיע פירגון לעיר עטורת הפרסים.

"אין עיר בישראל בסדר גודל שלנו ובכלל, שזכתה בכל כך הרבה פרסי הוקרה בתוך שנה. עיר ירוקה - אחת מעשרת הערים בישראל. הניהול הכספי מושלם. אחריות חברתית - מספר המתנדבים וההכנות לחירום ע"י מתנדבים אנחנו היחידים שקיבלו את הפרס. חדשנות מוניציפלית על פיתוח ויישום מערך הפינוי הפנאומטי, דגל יופי ארצי ניתן לעיר אחת בלבד והשנה קיבלנו את דגל היופי השני (הראשון היה ב-2005)".

אבל היופי הוא לא רק חיצוני.

"כאן אנחנו חיים והדבר הנפלא ביותר הוא מערכת החינוך של העיר. אנחנו לא חדלים לייצר, בגני הילדים משחקים שחמט, עובדים עם מחשבים ומשתמשים באפליקציות. כיתות ג' עושות 4 שעות שבועיות לימודי מחשב, תכנות וכל היתר. בתוך 4 השעות הללו כשעה אחת משולבת מתמטיקה כדי לקדם גם בנושא הזה. העניין של נס טכנולוגיות - שולחים ילדים לשנתיים ומשהו בהוצאה גדולה אבל התוצאה נהדרת, הילדים האלה מייצרים סטארט אפ. אנחנו משגרים את המורים ללימוד של 300 שעות לחשוף אותם לטכנולוגיות חדשות על מנת להוביל את בתי הספר ועוד ועוד. כיתות מב"ר ואומץ של בי"ס האורן עם 100% בגרות! זה משתלב עם פרויקט 360 ועכשיו גם השקנו את חדרי השלווה בבתי הספר".

התכניות שלך בחלקן הן גם לשנים הבאות. אני מבין שאתה אופטימי.

"אני אופטימי. אני מתכנן לביצוע ל-7 השנים הבאות עם מבט לשנת 2035 להמשך על ידי אחרים,  וזה אולי יענה על השאלה הבאה אם אני מתכוון להתמודד? אז אין לי כוונה להתמודד - אני ממשיך! יש הרבה אנשים שחושבים שהם ראויים לתפקיד וכולם יתמודדו".

ומה צפוי לתושבים ב-7 השנים האלה?

"בהזדמנות חגיגית זו אבטיח לתושבי יבנה שאמשיך להוביל את העיר הזו רק למענם וכל מה שאבטיח יקוים כפי שעשיתי עד כה. אני מתכוון להציב יעדים ארוכי טווח והרבה יותר איכותיים מבעבר. העיר ראויה להתפתחות יותר מואצת, ראויה למוסד אקדמי, ראויה למרכזים קהילתיים מסוג אחר".

 

ונסיים עם הברכה המסורתית לחג.

"מי ייתן ונכיר בעובדה כי ביבנה אין ריק וכי במקרים שלא קיימת תשובה מושלמת קיימים חצי הכוס המלאה, ומעבר לכך נזכור כי לא לבדנו נחיה, וכי הערבות ההדדית, הסיוע לחלש, שותפות הגורל הנם הדרך שמחברת את כולנו לחוזקה והישרדות.

תודתי לארגוני המתנדבים, לעובדי העירייה ומערכות הסמך על הישגים מרשימים והשקעה ללא גבול, לחברי המועצה על השותפות בדרך והסיוע הניתן לי. לתושבי יבנה אשר אני גאה להימנות ביניהם, אאחל חג פסח כשר, חג חירות שמח, אושר, שגשוג ובריאות לכולם".   

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה