דעו את זכויותיכם ביום העצמאות ויום הזיכרון



מותר להכריח אותי לעבוד ביום העצמאות? חייבים לאפשר לי לצאת לטקס יום הזיכרון? עו"ד יעל דולב מסבירה מה מגיע לעובדים ביום העצמאות ואילו זכויות מגיעות לבני משפחה של חללי מערכות ישראל

1. זכאות בן משפחה מדרגה ראשונה של חלל צה"ל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה להיעדר מעבודתו ביום הזיכרון ללא ניכוי משכרו.

בן משפחה מדרגה ראשונה של חלל צה"ל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה, זכאי להיעדר מעבודתו ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, וזאת מבלי שהיעדרותו תנוכה משכרו או ימי חופשתו, והדבר ייחשב כאילו עבד יום עבודה רגיל.

2. עבודה ביום העצמאות

יום העצמאות נקבע בחוק כיום שבתון לגבי כל הדתות, החל מחצות הלילה של יום העצמאות, ועד חצות הלילה שלאחריו. על פי צו ההרחבה הכללי במשק, ביום העצמאות העובד מקבל שכר רגיל ללא עבודה בפועל (בתנאי שיש לו ותק של שלושה חודשים בעבודה).

ככל שעובד נדרש לעבוד ביום העצמאות אזי בהתאם לפסיקה על המעסיק לשלם לו סך של 250% משכרו, וככל שהעובד הוא שביקש לעבוד ביום זה, על המעסיק לשלם לו 150% משכרו.

העבודה בערב יום העצמאות הינה כנהוג לגבי ערבי חג, קרי במקום עבודה שנהוג לעבוד בו 8 שעות ביום יהיה יום העבודה בן 7 שעות, וככל שנהוג לעבוד 9 שעות ביום, יהיה יום העבודה 8 שעות.

3. זכותם של אלמנה או הורה שכול לעבוד עד חמש שנים לאחר גיל הפרישה או עד גיל 70. בהתאם לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), זכותם של אלמנה והורה שכול להמשיך בעבודתו עד חמש שנים לאחר גיל הפרישה, וזאת כל עוד הוא כשיר לעבודה והועסק לפחות שישה חודשים אצל אותו מעסיק לפני גיל הפרישה.

עובד שמפוטר בסמוך לגיל הפרישה, יהיה הנטל על המעביד להוכיח כי פיטוריו נעשו שלא על מנת להימנע ממילוי הוראות החוק.

על מנת לסיים עבודתו של עובד לאחר גיל הפרישה, על המעביד לקבל היתר מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון, אשר תתיר את פיטורי העובד באחד משלושה תנאים בלבד:

1. אם העובד אשם בהתנהגות רעה הפוגעת במעסיק.

2. אם העובד הפסיק מרצונו את עבודתו ולא חויב לפרוש.

3. אם העובד נמצא בלתי כשיר להמשיך לעבוד.

ככל שוועדת התעסוקה קבעה שהעובד נמצא בלתי כשיר לעבודתו, רשאית הוועדה לקבוע כי על המעסיק להעסיק אותו בעיסוק אחר אצל המעסיק, ככל שהדבר האפשרי. בתקנות נקבעה ענישה פלילית על מעסיק המפר הוראות אלו.

4. חובת העסקת בן משפחה של חלל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה.

בהתאם לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), חלה חובה על מעסיק המעסיק למעלה מ- 10 עובדים להעסיק על כל עשרים עובדים בן משפחה זכאי של חלל צה"ל או נפגע פעולות איבה, אשר נרשמו בלשכה האזורית של שירותי שיקום והנצחה האזורית.

בן משפחה זכאי הוא יתום, הורה או אלמנתו של חלל או של מי שנפטר בעקבות פעולות איבה. בן משפחה זכאי שהתקבל לעבודה בהתאם לחוק לא יפוטר מעבודתו תוך שנה מיום שנתקבל לעבודה, אלא בהתאם לאישור הרשות המוסמכת למתן אישורים כאמור.

יעל דולב - ראש מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס

צילום: ראובן אגמון, YNET


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה