להיות מוכנים לגן העירוני



המעבר מהגן הפרטי לגן העירוני צופן בחובו לא מעט סימני שאלה, פחדים, חששות, אי וודאויות ולעיתים גם לא מעט תסכולים. בשלב ראשון זה יקרה להורים, בהמשך אותם רגשות בדיוק יחוו גם הילדים. האם הילד מוכן למעבר? האם הוא מספיק בוגר? אך מכינים אותו?

נתחיל בפרטים הטכניים. בכדי להירשם באחד מגני העירייה אתם חייבים להיות תושבי העיר. כל המשפחות החדשות שהגיעו ליבנה, שנו את כתובת מגורכם במשרד הפנים.אם לא, יפנו אתכם לגן ע"פ הכתובת הרשומה בתעודת הזהות שלכם. חסכו את עוגמת הנפש ורוצו לעדכן.בהמשך תקבלו את פרטי הגן אליו אתם מיועדים. קיים תהליך שבו אתם נשאלים באיזה גן הייתם בוחרים להיות. זה נחמד וטוב, אך לא תמיד אפשרי. אם קיבלתם שיבוץ ואנכם מרוצים גשו למחלקת גני הילדים בעירייה ושיטחו את טענתכם. יבנה נתברכה באחת ממחלקות החינוך המשובחות בארץ, יש שם עם מי לדבר.

אז אך נתכונן?

בדיוק כמו שמבצעים עם הילד מעבר מגן פרטי אחד לשני. אין שום הבדל.הדבר החשוב ביותר לא להעביר לילד את חששות ההורה. גשו לתהליך עם המון ביטחון כבר מהשלבים הראשונים. הילד חייב להגיע לגן  העירוני בצעד בוטח. בכדי להפיג חששות גשו להכיר את הגננת, בקרו בגן, תגיעו לאספות הורים מוקדמות. בררו מי מהמכרים \ חברים הולך לאותו הגן. כך תנמיכו את החרדות שלכם.

ועכשיו לילד. האם האפרוח הקטן המתוק העדין והחמוד מוכן להתמודדות? (אגב אם הוא גם צהוב, גשו להיבדק). מה ואך נבדוק ?

יש לו גננת פרטית, זוכרים? היא ורק היא העוגן שלכם.בתחילת השנה האחרונה בגן הפרטי בקשו לדעת מהי התוכנית להכנת "הקטן " לגן העירוני. בקשו פגישה נוספת באזור פסח.אז בדקו :

בשלות-המוכנות הרגשית שלו?, זהו הבסיס המרכזי להצלחה בגן העירוני.היכולות שלו להסתגל למצבים חדשים. דחיית סיפוקים כשהוא נמצא עם קבוצה גדולה. שאלו, האם הוא נוטה לבכי ואיך הוא מתמודד עם מצבים מורכבים ועם אתגרים שהוא עשוי לפגוש במסגרות גדולות שבהן כוח האדם מצומצם יותר. נשאל גם בנוגע למיומנויות החברתיות שלו, אילו משחקים מעניינים אותו. האם הם מתאימים לגילו? האם הוא משחק עם ילדים אחרים ? האם הוא זקוק לתיווך כדי לשחק ?אך היכולת הוורבלית שלו?כיצד הוא בונה משפטים? האם מה שאתם רואים בבית תואם את גילו?

ילד שהאינטליגנציה הרגשית שלו מפותחת יחווה את המעבר בצורה טובה הרבה יותר מילדים שלא זה המצב אצלם. זה תפקידה של הגננת הפרטית לפתח את היכולות שלו.לבנות את הביטחון העצמי שלו.להעניק לו גבולות וכישורים חברתיים.להעצים אותו.לבנות אדם,וכן תפקידה לאתר קשיים ולהתייעץ עם ההורים כיצד לפתור אותם. יתכן בבניית מסלול ייחודי לילד, יתכן בהכוונה לגורם מקצועי.

בטרם נתחיל לדבר עם הילד על המעבר לגן של בוגרים נוודא שהתקופה נכונה לו. אין שינויים דרסטיים בחייו. אין לידת אח, לא עוברים דירה וכו'. ברור שישנם אילוצים, אך כדאי לקחת זאת בחשבון.

נבחן אם הילד עצמאי,בגן העירוני הצוות קטן ביחס לכמות הילדים.הוא צריך לשלוט במיומנויות יומיומיות, כמו רחצת פנים, חליצת נעליים, נטילת ידיים, ניגוב הישבן וכו'. ילד שאינו מגיע עצמאי דיו עלול לחוות קשיים. מכיוון שחלק מהפינוק קורה גם בבית, להורים יש תפקיד חשוב בהקניית העצמאות לילדים. החופש הגדול הוא תקופה טובה להורים להכנת הילדים לעצמאות במשימות של אכילה, שירותים, רחיצת ידיים וכו. מובן שגם לגן הפרטי. השילוב וההמשכיות בין הבית לגן הפרטי יהיה הגורם המכריע במעבר החלק לגן העירוני.

האם הילד מוכן כבר לשבת במפגש.  האם יש לו "קוצים בטוסיק" אך הגננת מתמודדת עם זה?

גם מבחינת התזונה חל שינוי גדול. חשוב מאוד שהילד יאכל ארוחת בוקר בבית, דבר שבגן הפרטי היינו פטורים ממנו. השעות והכמויות משתנות. הגוף שלו חייב להיות מוכן לשינוי.

והכי חשוב זו ההכנה שיעשו ההורים לילד. השיחות. העצמת החוויה החיובית למעבר. לפני תחילת הלימודים מומלץ לבקר בגן יחד עם הילד. בהרבה גנים נהוג להזמין את הילדים לבקר בגן כמה ימים לפני תחילת שנת הלימודים, ותמיד כדאי לעשות "טיול" בחופש הגדול ולהכיר את הדרך לגן ואת סביבתו. להדגיש את נושא החברים החדשים שיפגוש.להעמיק את הקשר עם החברים הוותיקים.

תמיד תזכרו שבסוף כולם עוברים. אנחנו שם בכדי לגרום למעבר להיות קל וידידותי ככל שניתן.

וכמו שנאמר "יוסיף דעת - יוסיף מכאוב" (קוהלת, א, יח)

שלכם רגינה הגננת

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה