ילדים הם שירים



כשאנו פותחים את מחסן זיכרונות הילדות שלנו נמצא לא פעם שהזיכרון הבולט ביותר הם השירים שלמדנו בגן הילדים.מעבר לתחושה הנעימה מתברר שלמוזיקה מקום מרכזי בהתפתחות הילד

לא אני היא שמביאה את הבשורה אולם אני כל כך מאמינה בה.אני רואה זאת בעיניים יום יום  במשך שנים,כיצד האזנה למוזיקה מפתחת. למידתה, ההתחככות בה, ההתנסות בנגינה בכלים שונים,הבנת יצירה, פיתוח דיון עליה, מביאים ילדים רכים בשנים להתפתחות אישית מהירה בתחומים שלכאורה אין להם שום קשר למוזיקה.

קחו לדוגמא את נושא הזיכרון, מתברר שילדים שנחשפים לתכנים מוזיקאליים מגיל צעיר מאוד מפגינים יכולת זיכרון טובה הרבה יותר מאחרים בני גילם שנחשפו פחות לתכנים מוזיקאליים. זאת ועוד,הסבלנות שלהם משתפרת הם מפתחים יכולות למידה טובות  לאין שיעור מחבריהם.הם הופכים להיות כישרוניים יותר הביטחון העצמי שלהם גדל, הם אינם מפחדים לעמוד מול קבוצה ולהביע דעה.כפועל יוצא נוכל להגיד שמוזיקה מפתחת מנהיגים, ללא ספק היא תורמת ליכולות הקוגנטיביות והרגשיות של הילדים ועם חלוף השנים הם רק מתעצמים. הדבר לא קורה מאיליו ודורש השקעה רבה מאוד מכל אותם בוגרים הסובבים סביב הילד במהלך חייו, ההורים, הגננות, המורים והמורות.הם אילו שיקבעו האם המוזיקה תהווה כלי התפתחותי לילד או שהיא תהיה שם רק רקע להתפתחות.

אחת המעלות הגדולות של "המוזיקה ככלי חינוכי " שהיא מרגיעה מאוד ילדים אימפולסיביים.במצבים בהם נהגנו להגיע לחיכוכים עם הילד בעניין הענקת גבולות, דחיית סיפוקים,טקסי שינה ויקיצה בבוקר ובערב, ארוחות, מתברר שהאזנה קבועה לתכנים מוזיקאליים מסייעת לעיצוב התנהגותי שגורמת  לילד  לעצור ולחשוב קודם שפועלים, מפחיתה התנהגות אימפולסיבית ומעודדת חשיבה מתוכננת והימנעות מתגובה מקרית. טיפוח משמעת עצמית ויכולת ריסון עצמי המאפשרים לילד להימנע מתגובה בלתי מתוכננת ובכך מביאים ללמידה מוצלחת יותר.הקטן שלנו,בן השנתיים שהתנהגותו מווסתת וממוקדת חווה יותר הצלחות בתהליך הלמידה, משפר את הדימוי העצמי שלו ומעלה את רמת המוטיבציה שלו ללמידה נוספת. כן כן, כל זה מגיע מהתעסקות עם תכנים מוזיקאליים.

אז איך אנחנו עושים את זה? פשוט, מאוד פשוט.בגן מרבית הפעילות מלווה במוזיקה.הבוקר נפתח עם פעילויות מוזיקאליות הקשורות לנושא הנלמד בגן. ליבת הנושא ( משפחה,חגים,היגיינה,....כל נושא)מועברת באמצעות שירים ומנגינה מותאמים.הילדים לא רק שומעים, הם אקטיביים בתהליך.עוצמת המוזיקה משתנה, היא עולה ויורדת, חזקה וחלשה והילדים נדרשים להגיב בהתאם.

המעבר בין הפרקים במהלך היום בגן נעשה באמצעות צלילים ושירים קבועים. יציאה לחצר או איסוף צעצועים יקבלו זהות צליל מסוימת בכדי ליצור התניה בדיוק כפי שנעשה לפני שנכנסים לנוח. הצליל, המוזיקה היא זו שמובילה אותנו היא זו שמרגיעה אותנו.היא מספרת לנו בדרכה מה הולך לקראת עוד מס דקות.

ניתן לילד מודל אנוש שיעודד אותו להמשיך ולבצע את הקטעים גם כשהוא לבדו, כדי לעשות זאת עלינו להשתמש בגוף שלנו (המורים, המורות, הגננים והגננות) ככלי הביצוע המרכזי ולא להסתמך רק על מערכות שמע וכלי נגינה. חשוב לזכור שכלים מיוחדים, דיסקים ואביזרים לא זמינים לילד בזמן שאינו בגן, בכתה, או בשיעור, ולכן עלינו לתת לו מודל שמאפשר לו להשתמש בגופו ככלי הנגינה שלו.אצלנו הכלי המוביל הוא האקורדיון ולא פעם מגיעים הורים המעידים כי הילד שלהם מבקש שיקנו לו אקורדיון בכדי שיוכל להמשיך את הפעילויות שראה בגן. האמת,מחמם את הלב.

ומה בבית ? עודדו את הילד להתחבר לתכנים מוזיקאליים שירי שמחה, שירי ילדים, נגינה בכלים ממוחזרים, פחים, סירים, בקבוקים או סתם פיסות עץ, ברגליים ובכפיים. אפשר לעשות שטויות, זה יוסיף לתקשורת ביניכם, לאווירה קלילה ושמחה, וגם קצת יצירתיות, ספונטניות ועניין.

התחברו לנושאים עליהם הילד לומד בגן,שאלו את הגננת איזה שירים הם לומדים ושירו איתם בבית. אין חוויה גדולה יותר. המוזיקה תהיה לכם לגשר מחבר, ומקשר.חשוב לזכור:"כל ילד הוא שיר להוריו מתנה,כל ילד הוא שיר שהאל ברא,אך טרם הכיר את חוקי ההלחנה....אות אחר אות,תו אחר תו, נעזור לו לבנות את ניגון חייו"/מירי רן בירן

שלכם רגינה הגננת

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה