מגדר- מה זה השטויות האלה?!



יש איזו מילה "חדשה" שנשים משתמשות בה ומדי פעם שומעים אותה בתקשורת ואפילו יש תואר אקדמי שנקרא מגדר, אז למה אנחנו צריכות וצריכים להכיר את המילה הזאת ולמה היא כל כך חשובה?

מגדר הוא תרגום עברי למילה האנגלית gender. במהלך שנות השבעים אומץ המושג בספרת הפמיניסטית כדי להבחין בין מין ביולוגי לבין מין במשמעותו החברתית. המילה מין (sex) נתפסה כמכוונת אל ההבדל הביולוגי בין גברים לנשים ואילו המילה מגדר (gender) יוחדה להגדרה החברתית- תרבותית של איכויות נפרדות של גברים ונשים נשיות וגבריות (חנה הרצוג).

במגדר אנו מתכוונים לדרך שבה נשים וגברים מתייחסים לעצמם בקבלם על עצמם תפקידים חברתיים המושפעים ממינם הביולוגי.

מאז התפתחות העת החדשה, במקביל לתיעוש והעיור, עם צמיחתה של המדינה המודרנית נוצרה הפרדה בין המרחב הפרטי לציבורי כאשר כל אחת מהן מבוססת על עקרונות שונים של ארגון חברתי, המיועדים לקיום פונקציות חברתיות שונות, ואף מתקיימת ביניהם היררכיה. כאשר הגברים הם השולטים, דבר הקרוי פטריארכיה.

פטריארכיה (בהגדרתה הפמיניסטית הנרחבת) היא שיטת ארגון חברתי שבה הסמכויות מרוכזות בידיו של גבר, והשליטה במוסדות החברתיים נמצאת, ברובה או כולה, בידיהם של גברים, המעבירים את השלטון ביניהם.

 מכאן שנשים, על פי הגדרתן החברתית, כלומר, המגדר, מצופות לבצע ראשית את תפקידם המגדרי: להתחתן, ללדת ילדים, לטפל בילדים ובבית ואף בחולים ובזקנים ורק לאחר מכן לצאת לעבודה, לפרנס, להגשים את עצמם ואף ליזום וליהנות מחיי חברה פעילים.

החברה הישראלית עדיין  נסמכת במידה רבה על התרבות הפטריארכלית המסורתית המושרשת בקרב היהודים ואזרחיה הפלסטיניים של המדינה. הקונפליקט הגדול ביותר קיים בדיני האישות שכן בנושא זה אין הפרדת דת ומדינה ועל כן נישואים וגירושים מצויים בידי הרבנות ומקביליה האסלאמיים והנוצרים.   התפיסה הציונית לעומת  זאת, העניקה משמעות לאומית לנשים בתפקידיהן כאימהות האומה.  הן יולדות, מחנכות את צאצאיהן ואף מוכנות להקריב את בניהן במאבק למען הטוב המשותף של האומה כך או כך, אנו רואות כי הדרך עוד ארוכה לשוויון.

השימוש במילה מגדר, הבנת משמעותו והבחנתו החברתית (הלא שוויונית) בין נשים לגברים חשובה על מנת להתחיל ליצור שוויון מגדרי.

למען המגדר ולמען בנותינו,

ד"ר מיכל סלע ובשמת שלום טוצ'ין

מגשימא

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה